Незалежну державу будують незалежні вчителі та їхні учні. Попередній рік поставив багатьох перед складною реальністю, коли навчання можливе часом лише в дистанційному форматі. Але фіналісти Global Teacher Prize Ukraine 2021 виклики сприймають як нові можливості. А ще вони впевнені: справжня незалежність — це також незалежність від обставин. І саме дистанційне навчання ставить усіх в рівні умови. Талановиті вчителі віднайшли формати, що дозволяють вчитись «на повну» навіть перед монітором комп’ютера — ніби перед чарівним дзеркалом із казок. А може, кожен із них справді володіє чарівним дзеркалом, яке показує їм, що потрібно учням?
Павло Віктор
Місто Одесавчитель фізики
«Будь собою, помиляйся, шукай разом із дітьми — діти тебе зрозуміють»
Я почуваюся цілком незалежним учителем. У нас у Рішельєвському науковому ліцеї завдяки статусу є свобода у виборі навчальних програм, і я цією нею користуюся. Тому послідовність викладу матеріалу на моїх уроках фізики відрізняється від стандартної програми. Ця свобода для мене дуже важлива. Мабуть, саме завдяки їй є і результати — мої учні виборювали золоті й срібні медалі на міжнародних олімпіадах з фізики.
Коли в тебе нічого не болить — ти не помічаєш, як працює твій організм. Так і тут: коли не утискають твою свободу — ти цього не помічаєш. Якби мені заважали працювати за тією програмою, яку вважаю вартою, тоді я б це одразу відчув.
Записувати уроки я почав у 2012 році. Тоді у нас був локальний карантин, а ми саме проходили складну тему в 9-му класі, яку не можна пропустити. До того ж цієї теми не було в підручнику — адже у нас профільний клас, і ми часом вивчаємо те, чого в звичайному шкільному підручнику не знайдеш. Тому ввечері я розповів на відеокамеру матеріал, виклав у мережу, сказав учням, що вони мають законспектувати цей урок, так само як ніби він відбувався в класі. В результаті практично всі діти опанували тему, показали домашні роботи після карантину і впорались із контрольною. Отже, спосіб працює!
Зрештою опікунська рада Рішельєвського ліцею вирішила придбати професійну знімальну та монтажну апаратуру і встановити її в кабінеті фізики. Ми скористалися досвідом Вінницької 17-ї гімназії і почали проводити уроки на YouTube в прямому ефірі. Ці записи лишаються на YouTube, і через декілька днів кількість переглядів перевершила наші очікування.
Спочатку я записав курс фізики для старшої школи. Коли завершив останній урок і видихнув, 11-класники випустились, я взяв 7-й клас — і знову карантин. Що ж, треба записувати уроки для них — так додався курс для основної школи, загалом 720 уроків.
Щоб дистанційне навчання було ефективним, воно має мінімально відрізнятись від живого уроку. Я певен: успіх мого каналу саме в тому, що це не спеціально записані і змонтовані відео, а звичайні уроки. Коли я помиляюсь — це все іде в запис: діти відповідають, допомагають мені проводити досліди, розв’язують задачі.
А головне — діти виправляють мої помилки! Коли я записував уроки під час карантину, без дітей в класі, то почувався невпевнено. Бо помилки так і лишались, і вже нічого зробити не можна. Виправлення помилок учителя — важливий момент співпраці: так урок стає більш якісним, вибудовується взаєморозуміння між учителем і учнями, а ще — діти пишаються тим, що вони знайшли в мене помилку.
Практикую педагогіку співробітництва. Я для дітей — не начальник і не Бармалей, вони мої колеги. На уроці ми усі формули виводимо разом з учнями. Нічого на дошці не з’являється «зі стелі», без доказу. Діти бачать, що складні речі складаються з простих та зрозумілих елементів, пов’язаних логікою. Фізика стає зрозумілою наукою, і це надає наснаги у її вивченні.
Треба просто добре ставитись до своїх учнів і довіряти їм. Вони мене ще жодного разу не підвели.
Ще важливо, що учні бачать у мені не лише вчителя фізики, а людину, яка цікавиться багатьма хлопчачими речами. Я їжджу до школи велосипедом, ми разом влаштовуємо багато веломандрівок, беремо участь у змаганнях, навчальних експедиціях, відкриваємо цікавенні місця у різних куточках України.
Головне — бути собою. Не треба видавати себе за супер-розумника. Будь собою, помиляйся, шукай разом із дітьми — діти тебе зрозуміють. І, головне, стануть ближчими до тебе, повірять тобі.
Валентина Гатальська
Місто КиївВчителька англійської мови
«Молоді вчителі мають зрозуміти, в чому їхня суперсила, і створити свою методику»
Щоб плідно працювати, вчитель має бути незалежним у використанні методів навчання. Адже тільки він розуміє, що найкраще підходить для ефективної роботи в конкретному класі.
Усі класи різні, окрім того кожна дитина потребує індивідуального підходу, і чим молодші діти, тим більше уваги вони потребують. Тож нав’язування рекомендацій, методик, які можуть в конкретному випадку не підходити, заважають працювати. Мені не заважають, бо я впевнена у своїй вчительській незалежності, ще з 1992 року.
Тоді відкрилась гімназія «Троєщина», одна з перших у Києві, і я разом із групою вчителів прийшла сюди працювати. Мене звабили перспективи свободи творчості. Спочатку не було ні підручників, ні приладдя. Весь роздатковий матеріал для маленьких я створювала сама. А коли матеріалу назбиралось чимало, ми з колегою створили посібники, навіть видали їх і отримали гриф «Рекомендовано МОНУ». Ми були вільні у розробці своєї методики навчання.
У 1995 році я постала перед проблемою: що мені робити з усім тим матеріалом, як його ефективніше використати? У мене було і відео, і різноманітні електронні енциклопедії. Я попросила програмістів створити для мене інструмент, за допомогою якого я можу створювати свої мультимедійні уроки. Тепер у мене є система ЕЛАНТЕС із бібліотекою навчальних модулів для учнів з 5-го по 11-й клас. Тож я цілком незалежна: користуюся нею 25 років, як і інші вчителі гімназії.
Навчальна технологія ЕЛАНТЕС базується на поєднанні традиційних і сучасних методів навчання із систематичним використанням мультимедійних комп’ютеризованих модулів на уроках та в позаурочний час.
ЕЛАНТЕС складається з електронної платформи, медіатеки мультимедійних навчальних курсів, методики викладання з використанням цих курсів, рейтингової системи оцінювання і технології створення мультимедійних навчальних курсів.
Технологія дає можливість максимально індивідуалізувати навчання кожного учня в групі, і водночас управляти навчальним процесом у класі згідно з програмами і форматами шкільного навчання. Як вчитель я постійно тримаю в полі зору рівень знань кожного учня, аналізую та вчасно допомагаю кожному учню у подоланні труднощів. А ще технологія звільняє вчителя від значної частини рутинної роботи на уроці і вивільняє час для творчої співпраці з учнем.
Учні працюють у своєму темпі за комп’ютерами: посильність завдань та інтерактивність вправ сприяють навчанню. По завершенні учнівська робота автоматично перевіряється і оцінюється. Це дає можливість відразу виявити та пояснити учням їхні помилки. Якщо учень пропустив урок, то має можливість надолужити матеріал без затримки решти групи. Така система навчання допомагає вирівнювати знання і навички учнів на користь як сильним учням, так і слабким, — усі отримують максимум, якісно опановуючи програму.
Молоді вчителі мають зрозуміти, в чому їхня суперсила, і створити свою методику. І ці свої найкращі методи систематизувати так, щоб надалі ними користуватись і вдосконалювати. Головне вірити в себе: з вірою вчитель може реалізуватись у своїй професії і досягти чудових результатів.
Гліб Репіч
Місто Київучитель хімії
«Незалежна Україна може бути побудована тільки освіченими людьми з критичним мисленням»
Як учитель я почуваюсь цілком незалежним. У приватній школі, де я працюю, в мене немає купи папірців, які потрібно заповнювати вчителю, журналів — усе в електронному форматі. Це дуже спрощує життя: у мене залишається більше часу, щоб спілкуватися з учнями і створювати уроки.
Але важливо говорити і про незалежність учнів, яку ми можемо їм дати. Незалежність від обставин — ось справжня незалежність. І дистанційне навчання дає таку можливість усім. Бо, на жаль, у традиційній формі викладання якість освіти залежить від викладацького складу, який працює в певній школі. Якщо дитина мешкає у великому місті, у неї в більшості випадків є варіант, яку школу обрати. Але якщо дитина з села, далеко від великих міст — вона змушена ходити лише в ту школу, що є поруч. Саме тому я в команді з іншими вчителями нашої школи вирішили реалізувати амбітний проєкт: ми створюємо профільні курси природничих дисциплін у дистанційному форматі. Таким чином дитина, незалежно від місця її проживання, може отримати якісні знання з профільного предмета. І цей дистанційний курс — це не просто уроки: це і тести для самоперевірки, контрольні, консультації вчителя — все, що потрібно їй для повноцінного навчання.
Окрім уроків за програмою у нашій дистанційній школі передбачені онлайн-консультації. Це той час, коли я дуже часто виходжу за рамки програми. Я не лише вчитель, а вчений, який понад 10 років працював у галузі хімії і біології. Тож я показую дітям, у яких формах реальна хімія зустрічається в нашому житті. Розповідаю про сучасні технології, як-от батарейки в наших смартфонах. Коли переходжу до сучасних зразків, це значно спрощує контакт між учителем і учнями — вони розуміють, для чого це вчити. У своїй школі відчуваю повну незалежність: роблю так, як вважаю за потрібне, і це приносить результат.
Бекграунд природничих наук на базовому рівні необхідно давати дітям у школі, але наразі в нас із цим великі проблеми. Розуміння навколишнього світу дуже важливе, адже коли діти виростуть, мають довіряти вченим і лікарям, а не астрологам чи ворожкам.
Незалежна Україна може бути побудована тільки освіченими людьми — з критичним мисленням, якими не можна буде маніпулювати через популістські лозунги. Тільки освічена людина буде розуміти, як працюють процеси в державі: їй вже не повісиш локшину на вуха.
Але в першу чергу дітей треба зацікавити. Я вже 7 років займаюсь популяризацією науки. Зокрема, маю рубрику «Корисна хімія» у програмі «Твій день» на 1+1. А нещодавно почав знімати відео у Tik-Tok. На цю думку мене наштовхнула моя учениця: вона зауважила, що телебачення школярі не дивляться, а от на Tik-Tok мене побачать. Це був виклик, адже щоб привернути увагу в цій соцмережі, треба робити короткі тупі відео. А я роблю відео про хімію тривалістю ціла хвилина. І це спрацювало! Я дуже швидко набрав 150 тисяч підписників. При тому відео я роблю українською.
Учні прагнуть бути схожі на зірок соцмереж, відомих тік-токерів. А коли на тік-токера схожий їхній вчитель, це одразу викликає інтерес.
Саме особистий приклад вчителя, його харизма, успішність і енергія дає мотивацію учням. Школярі це відчувають і намагаються копіювати того, хто в їхніх очах успішний.
Авторка ілюстрацій: Ірина Донська
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media