Михайло Федоров про трансформацію освіти

Українська система освіти поступово трансформується, попри всі виклики повномасштабної війни. Зараз Віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій — Міністр цифрової трансформації Михайло Федоров спільно з МОН працює над упровадженням змін у систему освіти, яка формуватиме націю професійних, щасливих людей. Куди рухається українська система освіти? Які навички є ключовими і чому роль учителя в процесі формування особистості є надважливою? Та як освітній застосунок Мрія допоможе розвивати потенціал учнів? Про усе це Михайло Федоров розповів у інтерв’ю з директором директорату освіти та навичок Організації економічного співробітництва та розвитку Андреасом Шляйхером. Розмова відбулася під час національної освітянської конференції EdCamp «Точка стійкості — 2024».

Чому важливо трансформувати систему освіти

Спершу потрібно відповісти на запитання: «Яким ми бачимо майбутнє нашої країни?», «Серед яких країн ми хочемо бути?», «Яким бачимо рівень ВВП?», «Яка траєкторія розвитку нашої країни?». Ідеально, якщо Україна буде в топ-30 чи 50 країн за рівнем ВВП. Тоді для цього нам потрібно не 4–5 тисяч доларів на душу населення, а хоча б 30 тисяч. Краще більше. Щоб українці мали інший рівень життя, державні інституції були незалежними і швидко розвивалися. Для цього в країні мають створювати технологічні компанії, розвивати інновації та технології.

Нам потрібно побудувати систему освіти, що здатна формувати особистості, які можуть працювати в таких компаніях, створювати їх. Які компетентності для цього необхідні? Йдеться про STEM, природничі науки, математику, мови, софт скіли, щоб будувати соціальні зв’язки, ставати лідерами, йти вперед, вміти адаптовуватися й проявляти себе. Тож ми робимо все, щоб побудувати систему освіти, яка приведе нас до цієї точки.

М’які навички стають вкрай важливими

Адаптивність, лідерство, кооперація — фундаментальні навички для реалізації себе в сучасному світі. Ми бачимо, як співпраця західного світу з Україною призводить до того, що разом ми стаємо сильнішими, створюємо нові продукти й боремося за цінності. Те саме працює на рівні самореалізації людей у технологічному світі. Наприклад, коли об’єднуються співзасновники стартапу й перетворюють його на мільярдну компанію.

Якби люди розвивали здатність до кооперації, ця навичка вирішувала б і запобігала б багатьом конфліктам не тільки в житті, а й між організаціями. Ми як суспільство виходили б на інший рівень.

Світ активно змінюється, і ці навички стають фундаментальними для реалізації не тільки людини, а й кооперації між країнами, побудови суспільства, в якому важливі демократичні цінності, розвиток ринкової економіки, а цінність життя є найвищою.

Мрія — гейм-ченджер системи освіти

Системи освіти повинні стати більш гнучкими й швидкими, реагувати на виклики, які є у світі. Освітній проєкт Мрія, запуск якого плануємо на осінь 2024 року, в режимі реального часу допоможе розуміти, як функціонує освітня система, як освітні програми й стандарти впливають на дітей. На рівні не тільки оцінок, а й соціального самопочуття. Як діти використовують навички і знання у власному житті.

Інша перевага — можливість будувати індивідуальну освітню траєкторію. Ми звикли до Нетфліксу, який допомагає вибрати фільм, чи до ютубу, який допомагає дібрати відео. Чому освітні системи не використовують такі алгоритми? Розуміючи, що нам цікаво, що ми читаємо, дивимося, навчаємося, які додаткові уроки беремо, система може визначати наступні кроки розвитку. Наприклад, що прочитати, який освітній контент подивитися, де отримати грант. Великі обсяги даних допомагають будувати індивідуальні освітні траєкторії для дітей і робити їх більш швидкими й ефективними.

Завдяки новим методикам Мрії ми оцінюватимемо і м’які навички дітей. Як часто вони виступають на уроках, як проявляють лідерство, наскільки активні. Не просто відстежувати, які оцінки, а й аналізувати софт скіли, які важливі для світу. Це додатковий контакт і точка взаємодії батьків з дітьми. Мрія — це те, що використовуватимуть інші системи освіти у світі, які хочуть бути гнучкими й адаптивними.

Учитель — одна з найважливіших особистостей у житті кожного

Тільки щасливий вчитель, який любить свою справу, у якого задоволені всі базові потреби, може бути ефективним, закохувати дітей у навчання й використовувати всі переваги технологічного світу.

Для нас важливо не просто впроваджувати технології, а й розв’язувати базові проблеми, які є в системі освіти. Ми над цим працюємо. Під час війни це складно, коли ресурси йдуть на воєнні потреби. Ми розробляємо реформи, які потрібно впроваджувати, щоб учитель отримав необхідний фінансовий ресурс, зрозумів, що держава вважає його професію однією з найважливіших для майбутнього й подальшого розвитку.

Ми аналізуємо, як інші країни проходили шлях трансформації, створюючи найкращі умови для роботи і життя одних із найголовніших людей у житті кожного — вчителя, педагога, людини, яка за руку провела крізь етапи розвитку.

Від того, які ми зміни зробимо сьогодні, залежатиме, як закінчиться війна, що буде після її завершення, яка траєкторія розвитку країни. Весь світ дивиться на нас не тільки з погляду, що відбувається на полі бою, а й із того, які ми винесли уроки і як проходимо трансформацію.

Сьогодні історичний момент для нашої держави, де б ти не перебував, потрібно зробити все, щоб наша країна перемогла. Потрібно, щоб ми не лише захистили Європу і весь світ, а й дали шанс українському народові пройти трансформації, які приведуть нас до цілей — високого рівня ВВП, нового рівня достатку.

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *