Найефективніше навчаються ті, хто добре відпочиває

Радник фінської програми в Україні «Навчаємось разом» довгий час вивчав різні освітні дослідження і виявив цікаву закономірність. Те, що діти багато годин навчаються в школі, а потім і вдома, не означає, що їхні результати й продуктивність будуть високими. Для успішності дітям потрібен ще й якісний вільний час. Про це Пасі Рейнікайнен розповів в Освіторія Хабі у Києві під час конференції «Освітні оцінювання 2019. Здобутки й виклики на шляху забезпечення якості освіти».

Фінський експерт та доктор наук продемонстрував цікавий графік на основі даних дослідження PISA за 2015 рік. Блакитним кольором на ньому показані стовпці, які означають кількість годин, які учні в різних країнах витрачають на навчання в школі. А жовтим — години, які учні проводять за виконанням домашніх завдань удома. Чорні цятки вказують на продуктивність учнів, а точніше — на кількість балів, здобутих за вивчення наукових дисциплін за годину.

«Китай демонструє фантастичні результати у дослідженні PISA. Але якщо ви подивитесь на продуктивність учнів у Китаї, вона не така вже й велика», — прокоментував пан Пасі. Згідно із цим графіком, діти в Китаї навчаються майже 60 годин на тиждень, але їхня продуктивність нижча середньої серед вказаних країн. Натомість їхні однолітки у Фінляндії проводять за навчанням у школі та вдома на 20 годин менше, але майже втричі продуктивніші.

«Чим більше вільного часу, тим вища продуктивність, — розкрив секрет успішності фінських учнів пан Пасі. Проте це правило спрацьовує за двох умов: освіта та дозвілля повинні бути якісними. Якщо ви навчаєтесь менше, це навчання має бути якіснішим, дуже добре спланованим та усвідомленим. Якість вільного часу також важливіша за його кількість, а баланс між навчанням і відпочинком грає важливу роль.

«Людський мозок потребує відпочинку, — пояснює він. — Якщо ви весь час працюєте, ви не можете бути дуже винахідливими чи ефективними».

«Усі ми хочемо мати вільний час, то ж чому не дати його дітям, — міркує експерт з Фінляндії. — Ми повинні забезпечити їх змістовним дозвіллям, навчити розв’язувати практичні проблеми, щоб вони змогли попрактикувати свої навички, можливо, разом із батьками. Має сенс залучити усю освітню спільноту до того, аби подумати, що іще можна робити разом із дітьми».

Що таке якісне дозвілля?

На думку пана Пасі, якісне відновлення — це будь-яка фізична активність, яка допомагає підтримувати тіло у хорошій формі, а також музика та інші види мистецтва.

«Я сподіваюся, що кожна людина може знайти те, чим їй подобається займатися і що допоможе їй позбавитися від стресу, — говорить експерт. — Допоможіть дітям знайти те, що їм подобається роботи. І повністю підтримуйте їх починання».

Будь-яка діяльність у громаді також є якісним дозвіллям, тому що це сприяє формуванню соціальних навичок у дітей, спілкуванню між представниками різних поколінь та побудові взаємної поваги. Діти вчаться розв’язувати проблеми в колективі, ізоляція їм не на користь.

А головне, що під час якісного вільного часу діти також навчаються!

Делегуйте дітям хатні справи

Пасі Рейнікайнен — батько трьох дорослих доньок, які вже живуть окремо. Проте, коли ті були дітьми, вони з дружиною завжди заохочували їхні хобі — баскетбол, футбол, танці. Дівчата самі їздили автобусом на ці гуртки. Пізніше вони брали активну участь у шкільному та студентському самоврядуванні.

Їхній дім завжди був відкритий для їхніх друзів. Разом вони влаштовували свята. Сам пан Пасі, до слова — сертифікований Санта-Клаус!

А ще в них в родині є старий прогулянковий катер. Тож батько учив доньок керувати човном і правилам навігації.

Приготування їжі та прибирання часто теж делегували донькам.

«У Фінляндії ми намагаємося виростити дітей незалежними, щоб вони могли подбати про себе й один про одного», — говорить він.

«Я би радив батькам ходити за покупками разом із дітьми, відправляти їх до крамниці самих, робити їх відповідальним за щось, — каже фінський експерт. — Діти повинні прибирати в домі, знати, як користуватися мийними засобами. Вони ж не весь час немовлята! Діти повинні ставати незалежними й вчитися думати самостійно. Якщо у них будуть труднощі із навичками по вирішенню проблем і якщо вони не розумітимуть, як влаштоване це суспільство, коли житимуть окремо, вони будуть повністю безпорадні».

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *