Коли учні залучають різні органи чуття під час навчання — малюють або відіграють поняття — вони з більшою ймовірністю запам’ятовують і глибше розуміють матеріал. Це може здатися звичайною забавкою, але дослідження свідчать, що залучення тіла під час навчання дає гарні результати. Переклали для вас найцікавіше про мультисенсорне навчання.
Під час мультисенсорного навчання учні можуть вивчати певне поняття за допомогою малювання, співу, танцю тощо. Нейробіолог Брайан Матіас зазначає, що коли учні навчаються за допомогою різних органів чуття, їхній мозок створює міцніші, інтегрованіші спогади. Якщо, наприклад, намалювати частини квітки на папері та додатково зробити діаграму з позначеннями, це допоможе створити багатшу мережу зв’язків та краще запам’ятати вивчене.
На перший погляд може здатися, що це просто ігри, але «під капотом» багато чого відбувається — і ця практика є дуже ефективною. У дослідженні Брайан Матіас і його колеги виявили, що восьмирічні учні, які вивчають нову мову, на 73% краще запам’ятовували слова, якщо вони використовували свої руки і тіло, щоб імітувати їх. Наприклад, вдавали із себе літак під час вивчення іноземного слова.
Також аналіз 2022 року говорить про те, що поєднання слів з діями — наприклад, тілесне відтворення руху Землі, Місяця і Сонця під час вивчення поняття затемнення є надійним та ефективним інструментом для запам’ятовування. Як правило, що більше форм діяльності залучено, то кращою буде пам’ять.
Ось кілька потужних мультисенсорних стратегій, які поєднують матеріал, що вивчається, з відповідною фізичною активністю.
Вивчення дробів
Гра на баскетбольному майданчику допомагає дітям зрозуміти взаємозв’язок між частинами та цілим.
Діти часто спантеличені, коли стикаються з дробами. Це камінь спотикання, що часто залишається і в дорослому віці. Але нове дослідження показує, що гра в баскетбол може допомогти учням зрозуміти взаємозв’язок між частинами і цілим.
У дослідженні, в якому взяли участь понад 200 учнів 4–6-х класів, науковці внесли прості зміни на баскетбольному майданчику, намалювавши 1/4, 2/4, 3/4 і 4/4 уздовж одного боку майданчика, а з іншого боку — відповідні десяткові значення. Коли діти виконували кидок, гравець, який відбивав м’яч, вигукував значення, а суддя підраховував рахунок на числовій лінійці. Учні також проходили мінівипробування, наприклад, намагалися виконати кидки якнайшвидше, щоб набрати 1,5 очка. Це покращувало їхню здатність розуміти співвідношення між 3/4 і 0,75, наприклад.
У той час як їхні однолітки, які навчалися за партою, не помітили значного покращення математичних навичок. Тоді як фізично активні діти покращили свої вміння працювати з дробами і десятковими числами на 8–30%, перевершивши своїх однолітків у вмінні додавати і перетворювати ці дроби.
Якщо у школі немає баскетбольного майданчика, учитель може намалювати умовні позначки крейдою на звичайному майданчику. Або ж перенести гру до приміщення, використавши зім’ятий папір та кошики для сміття.
Скетч-нотатки та концептуальні карти
Щоб у пам’яті поняття відклалися надовго, їх потрібно подвійно кодувати, тобто повторити ще раз із використанням візуалізації чи тактильних відчуттів.
Після пасивних видів діяльності — прослуховування лекції чи перегляду зображень — учням варто долучитися до активних. Наприклад, малювання корисне тим, що вимагає від школярів відтворити самостійно матеріал. Наука це пояснює тим, що злиття тактильної та зорової інформації зміцнює когнітивні шляхи, які ведуть до глибоко закодованих спогадів.
Дослідження свідчать, що переваги малювання не обмежуються простими зображеннями. Більш складні схеми, ескізи та концептуальні карти також можуть сприяти глибшому розумінню.
Простих ескізів не достатньо, щоб узагальнити інформацію і зробити певні висновки. Щоб дати учням чітке уявлення про загальну картину, варто включити прості замальовки в більш масштабні. Наприклад, схему частин квітки в ілюстрацію колообігу води в природі. І ці менші малюнки в контексті великого можна пов’язати стрілками та короткими анотаціями.
Щоб покращити запам’ятовування учнів, дайте їм папір та олівці й запропонуйте замальовувати вивчене. А потім створіть з їхніх невеликих ескізів концептуальні карти, що допоможуть пов’язати матеріал та встановити зв’язки між частинами вивченої теми.
Читання вголос
Читання вголос — навичка, що також поєднує різні органи чуття. Вчені назвали її універсальною, але гнучкою стратегією навчання, яка створює поєднання візуально відсканованих слів і мовленнєвої інформації.
Дослідники розділили студентів коледжу на кілька груп і попросили їх читати мовчки, слухати аудіозаписи слів або читати вголос. Науковці виявили «градієнт пам’яті» у різних умовах. Студенти, що читали вголос запам’ятали 77% слів. А ті, що читали мовчки, — 65%.
Поєднання озвучування з читанням також може покращити навички письма. У дослідженні 2022 року студенти, які вичитували матеріали вголос, помітили на 12% більше помилок, які важко зауважити, ніж ті, хто читав мовчки.
Експерт із грамотності Тімоті Шанахан пропонує об’єднати дітей у пари, щоб вони читали фрагменти тексту вголос одне одному, а потім обговорювали і відповідали на запитання вчителя.
Дослідження також показують, що читання хором може покращити швидкість читання та словниковий запас, а також підвищити впевненість учнів у собі. В одній з американських початкових шкіл хорове читання включене в усі дисципліни, від мистецтва до математики та природничих наук. Це допомагає учням спершу створити безпечний простір, перед тим, як перейти до самостійного вивчення.
Абетка за допомогою руху всього тіла
Що більше частин тіла залучено для закріплення матеріалу, то глибше він засвоюється.
Дослідження 2022 року показало, що коли наймолодші учні використовують усе своє тіло для вивчення абетки — наприклад, рухаються, як змія, коли промовляють звук «ссс», вони, швидше за все, глибше засвоюють пари «буква-звук».
П’яти та шестирічні діти в Данії провели вісім тижнів, вивчаючи сполучення букв і звуків під пильним оком дослідників. У результаті науковці дійшли висновку, що рух усього тіла покращив здатність учнів запам’ятовувати сполучення букв і звуків на 34%. І майже вдвічі збільшив їхню здатність розпізнавати важкі для вивчення звуки, порівняно з учнями, які просто писали і промовляли сполучення букв і звуків за партою або імітували букви лише руками.
Це велика різниця для навички, яка змінює життя, і що більше частин тіла діти використовують, то краще. Дослідники стверджують, що освітянам варто включати навчання, засноване на русі, у свої навчальні програми і приділяти особливу увагу руху всього тіла.
Письмо краще за набір тексту
Сканування мозку показує, що дрібна моторика, залучена під час писання від руки, активує ділянки мозку, пов’язані з глибоким навчанням. Тож для дітей, які вивчають новий матеріал, друкування на клавіатурі не є найкращим способом.
У 2012 році сканування мозку дітей, які ще не вміють читати, показало, що ключові схеми читання оживали, коли діти писали літери від руки, а потім намагалися їх прочитати. Ефект значною мірою зникав, коли літери були надруковані або обведені.
У 2020 році команда дослідників вивчала старших дітей — семикласників — коли вони писали від руки, малювали та друкували слова. І дійшла висновку, що письмо і малювання створювали виразні нейронні сліди, які вказували на глибше навчання.
Щоразу, коли самогенеровані рухи включаються як стратегія навчання, більша частина мозку отримує стимуляцію, пояснюють дослідники. Виявляється, що набір тексту на клавіатурі залучає менше кінестетичної інформації, ніж тонкі й точно контрольовані рухи рук під час письма або малювання. Тож друкування не залучає мозкові мережі так само продуктивно.
Висновки про втілене навчання вчені зробили на основі сканування мозку за допомогою МРТ та інших технологій. Тому аргументи про те, що письмо від руки є важливим для навчання, досить переконливий.
Але було б помилкою повністю замінити друкування рукописним текстом або малюванням. У сучасну епоху всі діти повинні розвивати цифрові навички. І є докази того, що технології допомагають дітям з дислексією долати такі перешкоди, як повільне конспектування або нерозбірливий почерк. І це в кінцевому підсумку звільняє їх час для всіх речей, в яких вони обдаровані, зазначає Єльський центр дислексії та творчості.
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media