Новий навчальний рік — новий старт і для учнів, і для вчителів. Саме час окреслити собі навчальні цілі, знайти натхнення у книжках та перезавантажити власну звичку читання. А ще після літніх канікул доведеться докласти зусиль, щоб згадати все: що вчили минулого року? Що читали влітку? З усім цим ви зможете допомогти вашим учням. Лідія Поворознюк, учителька та методистка, фіналістка Global Teacher Prize Ukraine 2021, підготувала для вас вчительський конструктор першого уроку.
Очікувані результати після уроку:
- Поставлю особисті навчальні цілі на рік;
- Сформулюю власне ставлення до читання та текстів;
- Пригадаю вивчене у попередні роки;
Читання — наше все
Розгляньте зображення: Що ви бачите? Як ви розумієте підпис до фото?
Прочитайте новину, подану нижче. Як ви гадаєте, що спонукало Тімоті Снайдера відреагувати таким чином?
Скріншот статті опублікованої в Українська Правда Життя
View this post on Instagram
Прочитайте пост. Як ви вважаєте, чи важлива ось ця комунікація автора з читачем? Чому?
1️⃣
Обговоріть із учнями, чи знають вони інші ситуації, в яких відомі письменники підтримували Україну в соцмережах? Зверніться до прикладів Стівена Кінга, Джоан Роулінг. Чому людям за тисячі кілометрів важливо висловлювати свою позицію публічно?
Українці — нація, що читає в окопах та під час повітряних тривог
Поміркуйте з учнями: чому читання таке важливе для українців? Про що це свідчить?
2️⃣
Текст – це не тільки стаття у підручнику. Попросіть учнів заповнити табличку, подану нижче, назвами або прикладами запропонованих текстів.
3️⃣
Запроопнуйте дітям письмове завдання:
Які тексти ти читаєш найчастіше? _____________________
А які тексти тобі подобається читати? __________________
Сформулюй і запиши своє ставлення до читання: подобається тобі цей процес чи ні? Важливе воно в сучасному світі чи ні? Обґрунтуй власну позицію.
Ставимо цілі на рік
Розгляньте зображення. Це ілюстрація до однієї зі статей журналу “Forbes”. Як гадаєте, про що йдеться у цій статті?
Це стаття про лідерів у своїх сферах. Із ким художник порівнює лідерів на цих зображеннях? Чому?
От що лідери точно вміють, то це правильно ставити собі цілі. Щоб цей рік минув натхненно, зробімо те саме. Попросіть учнів порефлексувати над такими запитаннями:
- Оцінка, яку я хочу отримати за рік;
- Що я маю для цього зробити?
- Оцінка за попередній рік;
- Наскільки реально вийти з оцінки за попередній рік на бажану?
- Що може мені завадити отримати бажаний результат?
- Що я робитиму, якщо пропущу або не зрозумію матеріал?
Під час руху до цілей важливо розуміти, на що особисто я впливаю, а на що – ні. Наприклад, ми точно можемо впливати на підготовку до уроку чи вибір олівця для малювання. А от на погоду чи поведінку інших ми впливати не можемо. Наведіть свої приклади в колах нижче:
Згадати все
Найскладніше після канікул – згадати хоч щось із вивченого. Тому ми зараз трохи попрактикуємося. Прочитайте текст, наведений нижче, та виконайте завдання до нього:
Ростислав Семків
Проблема в тому, що в нашій свідомості читання також дуже часто пов’язане з репресією. Заставляти читати можуть батьки, але ще більш професійно це роблять вчителі у школі. Заставляти — це те вбивче слово, за яким криється відповідальність сучасного нам суспільства, що продовжує фруструвати інтерес до читання. Фактично, усю структуру сучасної формальної освіти, тобто те, як нас вчать, придумали ще на початку ХІХ сторіччя. Ідея її була в тому, щоб сформувати багатогранну особистість, свідомого громадянина та патріота, — сам по собі не такий вже й поганий задум. Проте на той час існували зовсім інші уявлення про обов’язок та дисципліну, а також про рівень цікавості й потрібності сказаного наставником. Архаїчне слово «наставник» тут ключове: він «ставить» особистість на ноги, підносить із мороку незнання, вдосконалює інтелекту-ально. Від нього залежить буквально все — він джерело знань і вмінь. Тому учні мають нагадувати добре вишколену армію, яка приймає науку без зайвих запитань і спротиву. Чи дивно тоді, що багато наших університетів досі нагадують казарму?
Вчителям, викладачам вигідно дотримуватися цієї перевіреної схеми: натисни кнопку — буде результат, так би мовити. Традиційне просвітництво в цьому сенсі доволі агресивне: після бадьорого «не знаєш — научим» йде загрозливе «не хочеш — заставим».
Натомість більшість людей у світі вже давно трактують особисту свободу як перешочергову цінність, і заставити їх робити щось можливо, лише пояснивши конкретну прагматичну вигоду, яку вони потім матимуть.
«Я знаю, нащо ти ведеш мене у бібліотеку, — каже маленька дівчинка герою дитячого мультика песику Снупі, — ти хочеш обманом навчити мене читати». От тільки нам тут ідеться не про обман: ми бачимо п’ять цілком конкретних причин, чому варто набути звичку читати. І користь від отриманого буде цілком зримою.
- Читання дозволяє відпочивати елегантно.
- Читання будує нам позитивний соціальний імідж 3. Читання дає психологічну рівновагу.
- Читання допомагає порозумітися.
- Читання є шляхом самовдосконалення.
То що ж нам, кинути все й поховати себе у сховищах бібліотек, замуруватися між давніх фоліантів та сувоїв прілого пергаменту? На щастя, книжки дарують різну мудрість і, поміж іншим, стверджують цінність свободи: праця над собою, самовдоско-налення читанням є можливістю, але не обов’язком. Книжки чекають і обіцяють, проте вибір тут лишається за нами. Врешті, багато книг існує лише на те, щоб ми підняли голову після останньої прочитаної сторінки й зненацька гостро відчули, яке воно гарне — життя. І як теплий літній вітер з-за вікна поволі витрушує з нашої свідомості холодний подих Півночі. Й тоді ми розуміємо: зима ще не близько.
Обговоріть у класі:
1️⃣
Про що цей текст? Яка його тема?
2️⃣
Задля чого він написаний? Яка його ідея?
3️⃣
Доберіть заголовок до цього тексту. Запишіть його.
4️⃣
Розгляньте обкладинку книжки, уривок із якої ми щойно прочитали.
Як ви думаєте, для чого в ній цей уривок?
Спираючись на оформлення обкладинки, поміркуйте, яку атмосферу хотів створити автор та який настрій передати?
5️⃣
Випишіть із тексту всі можливі частини мови:
Частина мови:
Іменник
Прикметник
Дієслово
Числівник
Займенник
Прислівник
Прийменник
Сполучник
Частка
Вигук
Приклад:
6️⃣
Зробіть повний синтаксичний розбір виписаного речення. Над кожним словом надпишіть частину мови.
То що ж нам, кинути все й поховати себе у сховищах бібліотек, замуруватися між давніх фоліантів та сувоїв прілого пергаменту?
_________________________________________________________ _______________________________________________________
7️⃣
Чи погоджуєтеся ви з думкою Ростислава Семківа? Запишіть, із чим погоджуєтеся, із чим – ні та обґрунтуйте свою думку:
_______________________________________________________
Рефлексія
Поміркуйте, чи допоможе ваше ставлення до читання досягти цілей, які ви прописали? Чи варто щось змінювати у своїх підходах до навчання? Який перший крок ви зробите просто сьогодні?
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media