Штучний інтелект в освіті: загрози та можливості для школярів.

На зорі вересня 2025 року організація ЮНЕСКО оприлюднила загальний звіт про штучний інтелект «ШІ та грядуще освіти». Згідно з думкою фахівців, рішення в найближчі роки, як саме використовувати ШІ, встановить вектори на десятиліття вперед. Чи буде він визначати академічне майбутнє сектору? Що означає бути школярем у світі, який все більше формується машинами? Яких правил мають дотримуватись педагоги, заклади освіти, академічні структури, щоб звести нанівець небезпеки та збільшити переваги?

Звіт ЮНЕСКО — це не лише єдине дослідження, а сукупність авторських міркувань, свіжих думок і передбачень щодо перспективи освіти із залученням прогресивних технологій. Кожен тиждень з’являються нові успіхи ШІ, що підживлює пропозиції: машини скоро зможуть наздогнати чи перевершити людей в інтелекті. Бачення, запропоновані магнатами технологій, можуть здатися спокусливими, особливо для урядів, які намагаються роздобути ресурси для забезпечення гідної освіти для населення. Сем Альтман, керівник OpenAI, і Білл Гейтс, засновник корпорації Microsoft, запевняють, що завдяки технологіям «кожна дитина матиме безкоштовних віртуальних наставників, які зможуть надавати індивідуалізоване навчання з будь-якого предмета, будь-якою мовою та в будь-якому темпі, який їм потрібен». Але чи це правда?

Те, з чим освіта зустрічається, є більш значущим, ніж просте оновлення технологій чи переведення підручників у цифровий формат. Структура навчання безсумнівно зміниться, але чи стане кращою, чи гіршою? Якщо все пустити на самоплив, років за десять освіта може бути схожою на моторошні фантастичні історії, де всім керує машина. Якщо ж зараз встановити контроль, необоротні зміни можна застосувати, аби зробити нову структуру освіти справедливою та уважною до учня. Питання вже не в тому, чи варто школам застосовувати ШІ, а в тому, як саме його застосовувати.  

Освітяни та науковці сформували головні питання, над якими школам та урядам держав доведеться добре подумати найближчим часом. Ці ж теми можуть бути корисними для обговорення з колегами та як предмети дискусій для учнів.

  • Доступність у порівнянні з рівноправністю: ШІ нівелює академічну нерівність чи поглиблює її?
  • Індивідуалізація у порівнянні зі стандартизацією: чи може ШІ з адаптованим навчанням ефективно замінити традиційні способи навчання?
  • Людська діяльність у порівнянні з автоматизацією: яку роль відіграють педагоги в навчанні із ШІ?
  • Взаємини вчитель-учень: ШІ руйнує чи зміцнює особистий зв’язок?
  • Логіка ринку у порівнянні з суспільним благом: чи стає освіта комерціалізованою?
  • Якість у порівнянні з кількістю: чи поліпшують технології якість освіти, чи тільки збільшують доступ?
  • Регулювання у порівнянні з автономією: чи можемо ми регулювати ШІ, не пригнічуючи інновації?
  • Демократія у порівнянні з приватизацією: хто контролює освіту, коли нею керують технологічні компанії?
  • Спостереження у порівнянні з незалежністю: чи порушує ШІ право на конфіденційність учнів?
  • Свобода у порівнянні з контролем: як освіта може чинити опір посиленню алгоритмічного управління?
  • Деякі освітяни підкреслюють: не потрібно сприймати ШІ як обов’язковий атрибут навчання. Це один з інструментів, а не гарантія сучасності та належної якості навчання. До того ж технічні нововведення можуть змінювати ринок праці не так швидко, як це колись передбачали науковці. Наприклад, після вивчення даних 25 тис. працівників і 7 тис. робочих місць у Данії стало зрозуміло, що ШІ не призвів до значного впливу на прибутки в жодній професії наразі. Але готуватися до трансформацій все одно потрібно.

    Обіцяна модель майже домашнього навчання, де знання та вміння кожній дитині допомагатиме опанувати репетитор-ШІ, ґрунтуються на невірному розумінні того, що таке освіта. Адже з давніх-давен навчання відбувалося як діалог, спілкування з педагогом розвивало учня. Це не монолог вчителя, який наповнює знаннями голову дитини. 

    Чи здатен ШІ вчити мислити? Звісно, ні, тому що не вміє цього сам. Технологія, яка лежить в основі великих мовних моделей, лише створює ілюзію інтелекту. ШІ розроблені для того, щоб імітувати, як люди використовують мову. Вони можуть генерувати текст, який має форму медичного діагнозу, наукової статті або репетиторського заняття. Але ШІ не може діагностувати або навчати — єдине його вміння: написання слів.

    Зараз у школі акцент роблять на усвідомленому читанні, а ось ШІ на таке теж не здатний. Хоча може здаватися, що розуміння тексту — це питання простого розпакування змісту, який автор вклав у слова, насправді ж читачі уявляють контекст, уявляють автора, який щось хотів цим висловити. Через це люди й штучному інтелекту приписують розум, бо інстинктивно уявляють, що машина щось хотіла донести. «Навчання з підкріпленням від людського зворотного зв’язку» сприяє тому, що з більшою ймовірністю ШІ видає найбільш очікуваний результат. Тому, наприклад, якщо ШІ працює з багатьма учнями, які роблять однакові мовні огріхи, згодом він може видавати помилку за правильне написання слова. 

    Запровадження таких технологій у школі з обмеженими ресурсами — це гірше, ніж нічого, оскільки вони не просто «щось дають». Витрачаються кошти, які можуть бути спрямовані на учнів і вчителів. А тим часом недосконале використання ШІ в освіті несе низку небезпек.

  • Згенерований текст базується на шаблонах минулого. Побудовані на основі цих принципів такі сервіси, як «індивідуалізоване репетиторство», по суті, зводяться до адаптації майбутніх освітніх потреб учня на основі минулого. ШІ подає знання як щось, що існує саме по собі, тоді як знання належать спільнотам учених. Науковці вступають у дискусії, є різні бачення на конкретні питання. ШІ ж подає все як догми, аксіоми. Знання постійно оновлюються, але ці новації далеко не одразу дійдуть до ШІ.
  • Генерування тексту базується не на фактичних знаннях реального світу, а на ймовірнісній вибірці. Без фахівця в предметі немає способу відрізнити точну інформацію від неправдивої або вигаданої. Тож, виходить, ШІ постійно дезінформує учнів. На дитину може впливати й те, що інформація подана авторитетно, переконливо, логічно. І тоді фейк вона може вивчити як істину, а ШІ довіряти більше, ніж експертам чи навіть власному досвіду.
  • Технології ізоляції, які відбирають у людей бажання звертатися один до одного за інформацією або працювати разом, щоб зрозуміти інформацію, суперечать цілям сучасної освіти.
  • Застосування ШІ часто робить учнів пасивними споживачами контенту замість того, щоби розвивати їхню креативність. Наприклад, згенерувати відео на історичну тему та показати його учням на уроках — приваблива ідея для вчителя. Це підвищить зацікавленість учнів, приверне їхню увагу. Але так вони бачать чиюсь фантазію замість того, щоби розвивати свою та спробувати уявити, як це було. До того ж вони можуть сплутати, які деталі — правдиві, а які — вигадані. Історичні діячі, місця у відео зазвичай виглядатимуть не зовсім так, як в історичних документах, та й загалом може виникнути ілюзія, що минуле можна «десь подивитися» у канонічному вигляді.
  • Гендерний дисбаланс. Нещодавнє дослідження Всесвітнього економічного форуму прогнозує, що до 2030 року майже 60% працівників потребуватимуть перекваліфікації з опануванням нових технологій, причому багато із сьогоднішніх основних професійних навичок застаріють протягом всього п’яти років. При цьому в галузі штучного інтелекту та інформатики жінок працює значно менше, ніж чоловіків. Це може посилити гендерну нерівність: незнання ШІ заважатиме жінкам знаходити роботу. Але є ще один наслідок: ШІ дедалі більше відображатиме чоловічий погляд на життя, якщо його розробниками будуть переважно чоловіки.
  • ШІ не наводить походження цитат. Будь-який фрагмент «інформації» може походити з певного основного тексту, може бути гідним викладом декількох текстів або просто міксом слів, який, по суті, не підтверджується жодним із початкових текстів. Утім, джерело навіть, здавалося б, об’єктивно пізнаваних видів інформації має велике значення для її осмислення. Візьмемо для прикладу питання про довжину берегової лінії певної країни. Конкретне значення залежатиме від того, наскільки детальним є вимірювання (чи відстежуєте ви кожну затоку, чи кожну скелю вздовж пляжу в кожній затоці), а це залежатиме від мети, з якою людина проводить вимірювання. Значення також походить від політичних фактів, таких як проходження кордонів країни, які цілком можуть бути оскаржені, і тоді щоб зрозуміти конкретне значення, нам потрібно знати політичну перспективу. Якщо результати освіти вимірюються за допомогою стандартизованого тестування, стає легко розглядати освіту як накопичення знань. І не варто сподіватися, що з навичками інша ситуація: ШІ не може перевірити їх як фізичну діяльність, а лише словесний опис, «як це робити». Так навички зводяться до знань.
  • Коли вчитель добирає слова, за цим стоїть його досвід, кваліфікація, знання предмета, ставлення до учнів тощо. А ШІ може замінити це лише на випадковий статистично значущий набір слів. Отже, роль учителя в навчанні завжди залишатиметься провідною.

    А що ж може вплинути на учнів, щоб вони сліпо не вірили ШІ? Експерти пропонують три базові настанови використання цієї технології в будь-якій системі освіти. 

    🤖

    1

    Концептуальна обізнаність.

    Обізнаність у сфері ШІ не може бути вибірковою. Вона має бути фундаментальною: нарівні з читанням, писанням та арифметикою. Діти мають розуміти, як працюють системи штучного інтелекту — простою мовою. Не кожен учень стане інженером машинного навчання, але кожен повинен розуміти основи: що таке алгоритм? Як модель ШІ робить передбачення? Що означає, коли ми кажемо, що система «навчена»? Без цієї базової основи ШІ стає чорною скринькою — і саме тоді виникає дисбаланс влади.

    🧠

    2

    Критичне мислення.

    Це більше, ніж усвідомлення того, як функціонує ШІ. Це питання про те, чого від нього варто очікувати. Де виявляється упередженість? Хто вирішує, що означає точність? Як системи ШІ підсилюють стереотипи? Критична обізнаність означає визнання того, що ШІ не є нейтральним, та надання учням інструментів для оскарження того, що вони бачать.

    🧑🏻‍🎨

    3

    Креативне мислення.

    Учні повинні вміти застосовувати ШІ, а не просто споживати його. Це означає навчитися ефективно підказувати, як співпрацювати із системами ШІ, як тестувати базові моделі та як використовувати їх етично. Креативне мислення перетворює учнів на активних агентів в екосистемі штучного інтелекту, а не пасивних користувачів.

    Поділитися цією статтею

    Источник: www.osvitoria.media

    No votes yet.
    Please wait...

    Залишити відповідь

    Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *