Три болючі проблеми освіти на ТОТ у 2025 році і чи існує для них вирішення?

У 2025 році сотні тисяч учнів продовжують перебувати в тимчасовій окупації. Навчання на ТОТ — окремий пласт болю для української освіти. Після опублікованої на Освіторія.Медіа статті про освітні реалії в Енергодарі ми звернулися до заступниці міністра освіти і науки Надії Кузьмичової. Пані Надія окреслює три нагальні проблеми, з якими стикаються вчителі на ТОТ, та шляхи їх вирішення.

Спікерка:

Надія Кузьмичова,
заступниця міністра освіти і науки України

ПРОБЛЕМА № 1

Нерозуміння механізму оплати праці педагогів,
які займаються педагогічним патронажем на ТОТ

Суть проблеми:

Вчителі з тимчасово окупованих територій говорять про брак на сьогодні чіткого механізму оплати праці педагогів.

Питання:

Як на практиці має працювати механізм впровадження педагогічного патронажу на ТОТ?

Педагогічний патронаж — це індивідуальна форма навчання, яка охоплює учнів різних категорій, зокрема тих, хто проживає у віддалених селах, перебуває на лікуванні та не може відвідувати школу через стан здоров’я тощо. Із 2024 року ця форма стала доступною і для дітей, які перебувають на тимчасово окупованих територіях.

Як працює механізм оплати праці педагогів, які здійснюють патронаж?

Навантаження розраховується за кількістю годин на одного учня:

  • учні початкової школи — 5 годин на тиждень;
  • учні середньої школи — 8 годин на тиждень;
  • учні старшої школи — 12 годин на тиждень.

Ці години сумуються для всіх учнів, які перебувають на патронажі, і формують відповідний обсяг ставок для педагогів. Наприклад, якщо у школі є 10 учнів 5–9-х класів, це 80 годин навчального навантаження, що становить 4,5 ставки вчителя, які розподіляються між педагогами різних предметів.

Читайте також:

Доноси, допити та підпільні уроки української:
що відбувається з освітою на ТОТ у 2025 році?

ПРОБЛЕМА № 2

Вчителі на ТОТ втрачають зв’язок з Україною та освітою України

Суть проблеми:

Вчителі з ТОТ говорять про те, що кількість дітей, які в 2025 році можуть виходити ввечері на онлайн-уроки в українську школу, катастрофічно зменшилась. Таких дітей — одиниці, і їхні батьки страшенно ризикують, приховуючи від усіх факт навчання в українській школі, адже доноси на ТОТ стали масовим явищем.

За словами вчителів з ТОТ, набрати у клас 20 учнів — практично нездійсненна місія. Тож учительської роботи, яку вони могли отримати й продовжувати від України, просто не стало через недобір.

Питання: 

Як дати змогу вчителям з ТОТ продовжувати працювати в освітній системі України, якщо в них немає змоги дотриматися оновлених вимог до наповнюваності класів?

​​Ми чудово розуміємо, що набрати 20 учнів у клас, особливо на ТОТ, часто буває складно. Саме тому політика «Школа офлайн», яка регулює питання мережі дистанційних шкіл, передбачає кілька важливих запобіжників для збереження доступу дітей до української освіти.

Якщо жодна школа громади не може функціонувати через недобір учнів, засновник визначає одну найбільш спроможну школу, яка працюватиме без дотримання оновлених вимог до наповнюваності. Так само є можливість відкривати один клас на громаду з будь-якою кількістю учнів, навіть якщо їх менш ніж 20.

Читайте також:

Що відбувається зі школами на окупованих територіях?

Окрім того, для дітей із ТОТ є можливість переведення до іншого закладу своєї області, що працює дистанційно. Таке переведення може бути здійснене без заяви батьків, а відповідно до рішення ОВА.

Також у дітей на ТОТ є можливість навчатися у форматі педагогічного патронажу. У такому випадку за кожною дитиною закріплюється вчитель, який разом з нею формує розклад і траєкторію навчання. Що перш за все є безпечним для самого учня, адже він зберігає зв’язок зі своїм учителем і може долучатися до уроків у зручний та визначений час.

Кожен учень важливий, навіть якщо це лише одна дитина у вчителя. Наша мета — зробити все, щоб жоден учень на ТОТ не втратив зв’язок з українською освітою, а вчителі мали можливість продовжувати працювати для України.

Читайте також:

«Не відпустите дітей до школи — ми їх у вас заберемо». Освітянка з Енергодара — про страшні реалії окупації

ПРОБЛЕМА № 3

Масове призупинення трудових договорів з учителями на ТОТ

Суть проблеми:

У 2024 році школи почали масово призупиняли трудові договори з педагогами з ТОТ. За словами цих учителів, вони почувалися «покинутими та зрадженими».

Питання:

Як учителям продовжувати професійну діяльність в умовах призупинення трудових договорів?

Відповідно до законодавства України, укладання, продовження та призупинення трудових договорів є відповідальністю засновників закладів освіти. Зокрема, відповідно до Закону України «Про освіту», засновники приватних та корпоративних закладів самостійно визначають порядок укладання трудових договорів, у тому числі строкових, згідно з нормами трудового законодавства.

Якщо педагогічний працівник був вивільнений через призупинення трудового договору, він має кілька варіантів продовження професійної діяльності:

– працювати в школі за місцем фактичного перебування, якщо там є вакансії;

– навчати дистанційно в іншій школі громади чи області, якщо в навчальному закладі передбачена така можливість;

– здійснювати викладання за педагогічним патронажем, що дозволяє індивідуально працювати з учнями, зокрема тими, хто перебуває на ТОТ.

Читайте також:

Як допомогти освітянам-«заручникам» із ТОТ?

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *