Домой Статті Валерія Іонан про цифрову трансформацію школи

Валерія Іонан про цифрову трансформацію школи

32
0

Зображення: ec.europa.eu

Блоги змінотворців — це роздуми та дописи лідерів думок у бізнесі, освіті, науці, суспільному житті та культурі. У цій рубриці — найновіші тренди, візіонерське бачення освіти та найкращі практики. Цього разу у блозі змінотворців заступниця Міністра цифрової трансформації з питань євроінтеграції Валерія Іонан про те, як школам ефективно здійснити цифрову трансформацію.

Валерія Іонан, заступниця Міністра цифрової трансформації

Пандемія COVID-19 викликала найбільший збій в системі освіті за останні десятиліття. І саме цифрові технології дозволяють не зупиняти навчальний процес, а безпечно та ефективно продовжувати його у дистанційному або гібридному (змішаному) форматі. Тож сьогодні цифрова спроможність школи стає пріоритетом номер один.

Однак відсутність повноцінних екосистем цифрової освіти дещо нівелюють потенціал цифрових технологій.

Наприклад, McKinsey провело дослідження минулої осені: понад 2500 вчителів із різних куточків світу попросили оцінити ефективність дистанційного навчання за шкалою від 1 до 10. Середній бал становив 5. Найвище оцінили ефективність дистанційного навчання педагоги Австралії — 6,6 балів, а японські вчителі, навпаки, поставили “дистанційці” 3,3 бали.

А дослідження Центру демографічних наук Оксфордського університету показало: незважаючи на високу якість дистанційної освіти в Нідерландах, учні початкових класів втратили 20% очікуваного прогресу.

Проте навіть зважаючи на ці дані, альтернативи використанню цифрових технологій у навчанні немає. І не лише через питання безпеки. Цифровізація освіти – тренд, що дозволяє навчатися за індивідуальною траєкторією, тобто максимально ефективно і зручно — в будь-який час та в будь-якому місці. А ще це зменшує навантаження на вчителів: позбавляє непотрібної паперової рутини та автоматизує перевірку робіт учнів.

На жаль, багато шкіл України та світу досі не мають чіткої стратегії щодо цифровізації навчання. Школи часто не знають, які їхні сильні та слабкі сторони у використанні цифрових технологій, які форми та методи навчання цифрових навичок найбільш релевантні для вчителів та учнів, як слід розподіляти пріоритети в цифрових трансформаціях і відповідні інвестиції та фінансування.

Хоча рішення є. Оперативно адаптуватися до нових реалій та розпочати цифрові трансформації школі допоможе безкоштовний онлайн-інструмент SELFIE. Ним від 2018 року скористалися вже більше 1,7 мільйони користувачів із понад 13 000 шкіл у 82 країнах світу.

SELFIE — це онлайн-інструмент для самооцінювання стану цифровізації закладу освіти через анонімне опитування, в якому твердження та запитання базуються на опублікованій у 2015 році рамці цифрових компетентностей освітніх організацій DigCompOrg Європейської Комісії.

Чим SELFIE корисний для школи?

На відміну від інших інструментів, SELFIE оцінює думки абсолютно всіх учасників освітнього процесу — керівників шкіл, вчителів та учнів. Це дозволяє отримати огляд на 360 градусів, чи ефективно використовують цифрові технологій у окремій школі, гімназії, коледжі або ЗПТО.

Інструмент не перевіряє знання чи навички опитаних, не порівнює заклади освіти між собою. Він надає можливість провести об’єктивне анонімне опитування учасників освітнього процесу та генерує зведений знеособлений інтерактивний звіт стану цифровізації.

Це не «перевірка згори» чи «формальна звітність». Заклад використовує SELFIE тільки для себе, щоб провести колективну рефлексію та прийняти обґрунтовані рішення щодо цифрового розвитку школи.

ТАКОЖ ЦІКАВО:

Як зробити навчання персоналізованим, або Чому технології не замінять живого спілкування

«Шукати нових Ілонів Масків»: найкращий вчитель-новатор Іван Верещака про свою мрію

Де у світі використують SELFIE?

SELFIE пілотно запровадили в 2017 році інституції Євросоюзу в 650 школах з 14 європейських країн.

Наприклад, Мальта була однією з перших країн, яка взяла участь у пілотному проєкті SELFIE. Наведу відгук керівника середньої школи на Мальті: «Наша школа виконала першу саморефлексію SELFIE у квітні 2019 року, але участь була низькою… Цього року ми повторили вправу та отримали 100% відповідей школярів і персоналу. Використовуючи звіт SELFIE, ми змогли провести важливий діалог із працівниками школи та національною командою з цифрової грамотності. Ми зрозуміли, що нам потрібно збільшити використання студентами цифрових пристроїв для навчання, про що вони самі просили. Ми розпочали пілотний проєкт BYOD (принеси власний пристрій), інвестували в надійний брандмауер, щоб школярі могли отримати доступ лише до системи, а не до неосвітніх вебсайтів. Вчителі також прагнули вдосконалити Wi-Fi у школі, щоб можна було залучати нові пристрої BYOD, крім наявних інтерактивних дошок та ноутбуків».

Коли запускали пілотний проєкт SELFIE в Чорногорії, майже всі 10 шкіл відзначили надзвичайну корисність SELFIE. Школи проаналізували результати, модернізували свою інфраструктуру, придбали ноутбуки, проєктори та інтерактивні дошки. Вони також склали план навчання вчителів навичкам комп’ютерної грамотності та використання цифрових платформ. Пілотний проєкт спонукав педагогів вийти за рамки традиційного викладання й оновити та вдосконалити його завдяки використанню інформаційно-комунікаційних технологій. Сьогодні всі початкові та середні школи Чорногорії — загалом 211 — використовують SELFIE.

В Італії пілотний проєкт мав охопити лише 21 школу в 3 регіонах. Але інтерес до ініціативи на державному рівні був таким високим, що в пілоті взяли участь 201 школа з 10 регіонів.

Зображення: ec.europa.eu

Як SELFIE працює в Україні?

У 2021 році Мінцифра спільно з Міністерством освіти і науки та Європейським фондом освіти презентували та запустили пілотний проєкт SELFIE в Україні.

Участь у пілоті взяли понад 20 тисяч учасників (17303 учнів, 2996 вчителів і 546 керівників) з 96 закладів освіти з 10 областей України.

Кожна категорія учасників анонімно відповіла на 57 запитань. Наприклад: чи є в школі цифрові пристрої, які можна використовувати для навчання, чи є надійний доступ до швидкісного інтернету, чи є технічна підтримка на випадок виникнення проблем із цифровими технологіями, чи є система захисту інформації та персональних даних тощо.

Згідно з першими результатами пілоту SELFIE, найчастіші проблеми шкіл – це брак фінансування, ненадійний або повільний інтернет-зв’язок і нестача цифрового обладнання, брак часу для вчителів та обмеженість або відсутність технічної підтримки.

Додам коментар моєї колеги, Тетяни Нанаєвої, національного Експерта SELFIE в Україні: «Для змістовного аналізу результатів пілоту ми проводимо додаткові опитування, фокус- групи, інтерв’ю. У травні-червні цього року учасники пілотного впровадження інструменту в Україні взяли участь у першому в історії проєкту SELFIE хакатоні, який було організовано з метою аналізу та пошуку шляхів вирішення проблем цифровізації закладів освіти. Учасники пілоту вже створюють плани цифровізації закладів освіти на основі звітів SELFIE. Ми також працюємо над рекомендаціями для подальшого впровадження інструменту SELFIE в системах загальної середньої, професійної освіти, а також у системі фахової передвищої освіти в Україні».

У жовтні 2021 року інструмент SELFIE буде доступний для всіх охочих закладів освіти в Україні. Скористайтесь цією можливістю! SELFIE допоможе вашій школі підвищити стандарти і якість навчання, сприятиме професійному розвитку вчителів, а також нарощувати спроможності шкіл реагувати на цифрові виклики та керувати ними.

Які ще безкоштовні інструменти цифровізації доступні українським школам?

Раджу українським вчителям вже зараз скористатися безкоштовними інструментами, які розробили за участі Мінцифри.

Національний тест на цифрову грамотність «Цифрограм» для вчителів. Інструмент передбачає 63 запитання та оцінює 21 професійну цифрову компетенцію, що згруповані у 5 сфер: учитель‌ ‌у‌ ‌цифровому‌ ‌суспільстві‌, професійний розвиток, використання та аналіз цифрових освітніх ресурсів, навчання та оцінювання учнів з використанням цифрових технологій, розвиток цифрової компетентності учнів. Після складання тесту кожен отримує електронний сертифікат, і головне — виявить свої слабкі та сильні цифрові компетентності. А відтак зможе більш цілеспрямовано будувати свою траєкторію підвищення кваліфікації в цифровому світі.

Безкоштовні освітні серіали для вчителів на порталі Дія.Цифрова освіта. Навчання за допомогою освітнього серіалу «Карантин: Онлайн-сервіси для вчителів» (йдеться про Google Classroom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Zoom, Class Dojo, Classtime тощо) вже пройшли та отримали сертифікати 46 000 вчителів. А навчання за допомогою освітнього серіалу «Цифрові навички для вчителів» вже пройшли та отримали сертифікати 35 000 вчителів. Нарешті, на порталі є освітній серіал «Інтерактивне навчання: інструменти та технології для цікавих уроків» про те, як застосовувати онлайн інструменти та сучасні ґаджети і технології: відеоконференцзв’язок, інтерактивні панелі та сучасне програмне забезпечення.

Всеукраїнська школа онлайн як єдина загальнодержавна платформа, де є безкоштовні матеріали для змішаного та дистанційного навчання учнів 5-11 класів. Ми запустили її разом із МОН, Українським інститутом розвитку освіти та громадською спілкою «Освіторія» у грудні 2020 року. Сьогодні на платформі зареєстровано понад 180 000 користувачів.

Ці інструменти вже відіграли важливу роль і зробили свій внесок у цифровізацію шкіл. Згідно з аналітичною довідкою Державної служби якості освіти, у весняному семестрі 2020-2021 навчального року індекс задоволеності учасників освітнього процесу станом організації дистанційного навчання в умовах карантину суттєво зріс порівняно з осінню 2020 року.

ТАКОЖ ЦІКАВО:

Як «метод черепашки» допоможе вчителю опанувати новітні технології

Як впроваджувати сучасні технології на уроках

Як створити у своїй школі STEM-лабораторію

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here