Viber-воїни, привиди, тривожні, VIP: складні батьки і як учителям знайти з ними спільну мову

Часто не з власної волі вчитель перетворюється на медіатора в розмовах із претензійними батьками та на пожежника емоцій у батьківських чатах. Щоб не вигоріти, варто взяти на озброєння формулу «3-К»: Контакт, Кордони, Константність. Це інструмент, який допомагає вчителю не втратити фокус на головному — дитині. 

Спікерка:

 

Катерина Гольцберг

Криза взаємин між батьками та вчителями давно перестала бути «фоновою напругою» і напряму впливає на освітній процес, емоційний стан дітей і є додатковим фактором, що призводить до вигорання педагогів. Вчителям доводиться балансувати між комунікацією з батьками-контролерами, тривожними батьками і тими, хто має хист збурити навіть найспокійнішу атмосферу претензійними меседжами в групі класу чи соцмережах. 

Щоб не займатися контейнеруванням емоцій і дітей, і їхніх батьків, сімейна психологиня Катерина Гольцберг під час фестивалю «Вчителі майбутнього 2025» порадила скористатися формулою «3-К»: Контакт, Кордони, Константність. Це три опори для вчителя, що дозволяють вибудувати продуктивну й безпечну комунікацію навіть з найскладнішими батьками — від «адвокатів» до «привидів» і «віпів».

І так, формула «3-К» не обіцяє злагоди миттєво — але дозволяє не втрачати повагу, енергію і контроль над ситуацією. А головне — вона допомагає тримати фокус не на драмі, а на розвитку дитини.

9 типів складних батьків

«Криза стосунків «батьки-вчителі» триває, тому презентована мною формула «3-К», на мій погляд, може стати потужним інструментом для покращення комунікації та співпраці. Вона складається з трьох ключових елементів: Контакт, Кордони та Константність. Використання формули «3-К» дозволяє створити більш продуктивну та відкриту атмосферу для співпраці між батьками та вчителями, що, у свою чергу, позитивно вплине на навчальний процес і розвиток дітей», — каже Катерина Гольцберг.

Далі вона наводить приклади взаємодії з різними типами складних батьків — тих, з якими непросто знайти спільну мову, але важливо це зробити.

Тривожний контролер (батьки-гелікоптери)

Як розпізнати?

Вам часто телефонують або пишуть у месенджерах (чи не щодень!), перевіряють домашні завдання дітей, наче вже завтра вступ до вишу, а якщо бал сина чи доньки їх засмучує — слізно просять «дати ще одну спробу».

Застосовуємо 3-К-підхід 

👉 Знаходимо контакт. Визнайте бажання батьків захищати свою дитину: «Розумію, ви хвилюєтеся за успіх Іринки…» 

👉 Вибудовуємо кордони. Покажіть зональність відповідальності: «У класі я керую процесом, а вже вдома дитина отримає підтримку від вас».

👉 Підтримуємо константність. Домовтеся про «один щотижневий емейл» замість щоденних дзвінків чи «розвідок» у месенджерах.

Адвокат (юридично підкований опонент)

Як розпізнати?

Посилаються на статті законів, вимагають у вчителів чи адміністрації школи письмові пояснення. 

Застосовуємо 3-К-підхід

👉 Знаходимо контакт: «Ціную, що ви оберігаєте права дитини». 

👉 Вибудовуємо кордони. Переходьте на письмові відповіді з дедлайнами, підкріплені нормативними документами.

👉 Підтримуємо константність. Однакова процедура для всіх скарг, щоб уникнути «винятків».

Viber-воїн (паблік-обурювач)

Як розпізнати?

Такі батьки вміють розбурхати навіть найфлегматичніші чати, надсилають усім скриншоти, можуть ставити під сумнів репутацію тих чи тих працівників школи або керівництва закладу.  

Застосовуємо 3-К-підхід 

👉 Знаходимо контакт. Надішліть мамі чи тату Viber-воїну приватне запрошення поговорити офлайн: «Бачу, тема вас зачепила…». 

👉 Вибудовуємо кордони. Домовтеся з таким типажем батьків: «Ми не обговорюємо дітей у загальному чаті, лише організаційні питання».

👉 Підтримуємо константність. У разі порушення — фіксуйте повідомлення і залучайте адміністрацію.

VIP-батько/мати (статус + вимога особливих умов)

Як розпізнати?

Може оперувати фразами «Ми з директором на ти», купувати дорогі подарунки, робити великі внески чи пожертвування і наполягати на індивідуальному підході для сина чи доньки. 

Застосовуємо 3-К-підхід 

👉 Знаходимо контакт. Чемно подякуйте за «підтримку школи». 

👉 Вибудовуємо кордони. Демонструйте політику «правила однакові для всіх»

👉 Підтримуємо константність. Кожен особливий запит проходить через той самий формальний шлях

Привид (повна відсутність)

Як розпізнати?

Такі батьки не відповідають на повідомлення вчителів і класних керівників, не приходять на збори, у дитини часто бракує підписів у необхідних документах. 

Застосовуємо 3-К-підхід

👉 Знаходимо контакт. Спробуйте альтернативний канал (Viber замість e-mail).

👉 Вибудовуємо кордони. Мінімальний набір зобовʼязань: «підпис двічі на рік, екстрений номер». 

👉 Підтримуємо константність. Якщо немає реакції на три спроби — реєструйте офіційного листа через адміністрацію.

Критик-експерт («Я сам психолог, педагог, IT-гуру…»)

Як розпізнати?

Виправляє ваші методи, посилається на дослідження, пропонує «кращі презентації». 

Застосовуємо 3-К-підхід

👉 Знаходимо контакт. «Цікаво почути вашу точку зору…» (коротко!). 

👉 Вибудовуємо кордони. Окресліть формат співпраці з такими батьками: це може бути як спільний проєкт, так і консультація раз на семестр. 

👉 Підтримуємо константність. Додайте до кожної зустрічі порядок денний і завершуйте протоколом.

Снігоприбирач (overprotective snow plow)

Як розпізнати?

Це ті батьки, які намагаються прибрати всі труднощі з дороги дитини і захистити її від незгод — навіть звичні конфлікти з однолітками не залишаються поза їхньою увагою. 

Застосовуємо 3-К-підхід 

👉 Знаходимо контакт. Визнайте і озвучте добрі наміри в розмові з такими батьками: «Так, я розумію, що ви хочете, аби в доньки все вдавалося». 

👉 Вибудовуємо кордони. Поясніть цінність фрустрації: «Помилки = навчання»

👉 Підтримуємо константність. Домовтеся, що вони дотримуються в шкільній взаємодії домовленостей без жодних винятків, навіть якщо «стало дуже лячно, як все буде»

Вразливий (вимушені переселенці, ті, що пережили втрату, розлучення)

Як розпізнати?

Такі батьки схильні до емоційних «гойдалок», часто виказують агресію до освітньої системи, озвучують, чому їй «не варто довіряти». 

Застосовуємо 3-К-підхід

👉 Знаходимо контакт. Це може бути гнучкий графік зустрічей, під час яких представникам школи доведеться багато слухати, але це й добре — таким батькам важливо бути почутими. 

👉 Вибудовуємо кордони. Назвіть чітко, що школа може / не може зробити для їхньої дитини: психолог, ресурсна кімната. І розкажіть, чого не варто очікувати за будь-яких обставин: «Звільнити від оцінок назавжди ми вашого сина не зможемо, Юліє Денисівно»

👉 Підтримуємо константність. Вразливі батьки стануть до вас прихильними, якщо відправляти регулярно на пошту короткі апдейти про успіхи дитини. Це знизить їхню тривогу.

Налагоджувач оцінок (усе міряє балами)

Як розпізнати?

Такі батьки перепитують, чому 9, а не 10, пропонують доплатити за репетитора у школі. 

Застосовуємо 3-К-підхід

👉 Знаходимо контакт: «Розумію, ви хочете, щоб донька мала найкращі можливості…»

👉 Вибудовуємо кордони. Покажіть критерії оцінювання, доступні на онлайн-платформі. 

👉 Підтримуємо константність. Має бути однаковий алгоритм апеляції для всієї паралелі, без кулуарних «підкруток».

7 типів легких батьків

«Говорити лише про складних батьків буде нечесно і несправедливо. Тому трохи про легких, — зауважує Катерина Гольцберг. — Хто такі легкі батьки? Це союзники вчителів, проактивні й ресурсні батьки. Вони — важлива і суттєва підтримка для вчителя. Наша психіка схильна фокусуватися на негативі. Тому коли ми помічаємо й підсилюємо те, що вже працює, система стабілізується».

Ресурсні батьки часто залишаються непомітними, поки не отримають мінімальний зворотний зв’язок, а саме вони можуть стати вашими амбасадорами в батьківській спільноті. Ті самі 3-К (Контакт-Кордони-Константність) потрібні не лише для гасіння пожеж, а й для плекання партнерства.

Катерина Гольцберг наводить такі 7 типів легких батьків.

Партнер

Як розпізнати?

Одразу виконує прохання, підписує документи, слідкує за щоденником без зайвих нагадувань.

Застосовуємо 3-К-підхід

👉 Знаходимо контакт: коротко подякуйте: «Ваша оперативність дуже допомогла підготувати клас до поїздки».

👉 Вибудовуємо кордони. Не перевантажуйте їх позаштатними завданнями, домовлене — значить потрібне.

👉 Підтримуємо константність. Раз на місяць короткий «сумарний апдейт» успіхів дитини підтримає їхню мотивацію.

Міст-до-класу

Як розпізнати?

Допомагає організовувати екскурсії, спілкується з іншими батьками, гасить чати.

Застосовуємо 3-К-підхід

👉 Знаходимо контакт. Помічайте конкретний вклад: «Завдяки вам ми зекономили два дні оргпідготовки».

👉 Вибудовуємо кордони. Чітко розділяйте, де закінчується зона відповідальності вчителя, щоб такі батьки не стали тіньовими завучами.

👉 Підтримуємо константність. Однакова процедура погодження ідей, як для всіх.

Самоход

Як розпізнати?

Діти таких батьків самостійно виконують завдання. Батьки втручаються, лише якщо є серйозний сигнал.

Застосовуємо 3-К-підхід

👉 Знаходимо контакт. Раз за семестр покажіть, що ви помічаєте їхнє невтручання: «Ціную вашу довіру».

👉 Вибудовуємо кордони. Просіть відгук лише з важливих питань, не спамте дрібницями.

👉 Підтримуємо константність. За потреби — прогнозоване вікно комунікації (наприклад, п’ятниця з 16:00 до 17:00).

Ресурсний волонтер

Як розпізнати?

Може перевезти дітей, принести матеріали, профінансувати проєкт.

Застосовуємо 3-К-підхід

👉 Знаходимо контакт. Подяка + фото/звіти про результат (показуємо, що ресурси використано розумно).

👉 Вибудовуємо кордони. Прозорі правила пожертв — не приймаємо готівку з рук у руки.

👉 Підтримуємо константність. Фіксуйте подарунки/допомогу в одному документі, щоб уникнути «особливих прав».

Коуч-кар’єрник

Як розпізнати?

Готовий провести профорієнтаційний майстер-клас або екскурсію на роботу.

Застосовуємо 3-К-підхід

👉 Знаходимо контакт. Уточніть тему і формат, щоби вписати в навчальну програму.

👉 Вибудовуємо кордони. Регламентуйте тривалість і зміст, чітко озвучте: «Без реклами продуктів».

👉 Підтримуємо константність. Після зустрічі — дайте короткий відгук спікеру, щоб закріпити успіх.

Тихий союзник

Як розпізнати?

Не ініціює нічого, але завжди реагує позитивно, підтримує позицію вчителя в чатах «+1».

Застосовуємо 3-К-підхід

👉 Знаходимо контакт. Особисте «дякую за підтримку» чи хоча б смайлик у приватному повідомленні, щоб відчувалася помірність зусиль.

👉 Вибудовуємо кордони. Не втягуємо в конфлікти як «свідка», якщо людина не готова.

👉 Підтримуємо константність. Періодично запитуйте, чи є в таких батьків побажання/ідея, це може розкрити додатковий ресурс класу.

Емпат-дзеркало

Як розпізнати?

Першими питають «Як ви тримаєтеся?», приносять лимони, перетерту малину і мед під час епідемії ГРВІ.

Застосовуємо 3-К-підхід

👉 Знаходимо контакт. Прийміть турботу без «Ой, не треба!», подякуйте.

👉 Вибудовуємо кордони. Поясніть, які саме форми допомоги доречні (наприклад, чай — так, домашня випічка для всього класу — тільки за попереднім узгодженням).

👉 Підтримуємо константність. Взаємна підтримка — у важкі періоди ви можете першими надіслати «Як ви там?» цій родині.

Чому необхідно помічати і легких батьків?

Працює закон «what you notice, you nurture» — «те, що ми помічаємо, ми підсилюємо». Один легкий батько інколи «нейтралізує» двох складних у групових чатах. Позитивний зворотний зв’язок — найкращий спосіб перетворити важких батьків на легких під час стресу.

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *