Довіра суспільства, ефективна робота: Данііл Меньшиков про необхідність переходу держорганів на модель публічного адміністрування

Довіра суспільства, ефективна робота: Данііл Меньшиков про необхідність переходу держорганів на модель публічного адміністрування

Данііл Меньшиков про необхідність переходу держорганів на модель публічного адміністрування

В Україні давно назрів перехід діяльності органів державної влади на модель публічного адміністрування, коли держава і громадянин виступають як рівноправні учасники партнерських відносин. Тим більше, що позитивні приклади застосування цієї моделі в Україні є, навіть попри війну з рф.

Зокрема, у перші місяці російського вторгнення за принципом публічного адміністрування працювала Львівська митниця.

Як виникла така ідея і які позитивні результати дала нова модель, розповів тодішній керівник Львівської митниці Данііл Меньшиков в ексклюзивному коментарі УНН.

За його словами, першою ластівкою переходу на нову модель стало створення гуманітарного штабу при Львівській митниці, основним завданням якого була допомога зацікавленим сторонам при завезенні в Україну та оформленні гуманітарної допомоги. До роботи штабу були залучені професіонали з різних напрямків.

“До його роботи залучив фахівців з логістики, міжнародного права, інших питань, і до них я приєднав чинних митників.

Основний сервіс – це консультації людей, які передають чи отримують гуманітарну допомогу через пункти пропуску Львівської митниці, координація їхніх дій, логістики перевезень, допомога при пошуку складських приміщень для того, щоб фури не простоювали, алгоритм дій при оформленні необхідного пакету документів.

Хоча першим випробуванням стала допомога людям, які тікали від війни. Штаб і митниця домовилися з Червоним Хрестом, іншими міжнародними благодійними організаціями, з головами місцевих ОТГ. У пунктах пропуску були організовані центри обігріву, харчування, надання медичної допомоги, видачі одягу. Ця функція не властива митниці, ми не повинні її виконувати. Але, використовуючи наші горизонтальні зв’язки, надали такий сервіс людям”, – пригадує Данііл Меньшиков.

Зазначає, що поступово горизонтальні зв’язки розширювалися, і відповідно зростала кількість реалізованих суспільно важливих проектів. Так, вдалося на новому рівні побудувати співпрацю митниці з бізнес-омбудсменом.

“У нас був операційно-просвітницький проект “Актуальне питання – спрощення оформлення імпорту в період воєнного стану: як зараз відбувається процес сплати митних платежів та оподаткування бізнесу податками”. Ми доносили бізнесу, що робить держава, для чого вона це робить і наскільки це буде ефективно для бізнесу. Щоб бізнес, перетинаючи кордон на митниці, не стикався з проблемами та якимись нововведеннями, а щоб він наперед був готовий”, – каже Меньшиков.

Додає, що разом з польською стороною були реалізовані проекти розширення пункту пропуску “Краковець”, зелених коридорів для бензовозів, щоб запобігти паливній кризі. І все це загалом дало видимий результат.

“Завдяки всім цим діям у нас було зростання митних платежів до бюджету, хоч і почалася війна. У грудні 2021 року митні платежі були 2 мільярди 862 мільйони гривень, а в липні 2022 року платежі зросли до 5 мільярдів 46 мільйонів гривень, хоча всі прогнозували спад. І оформлення вантажів побільшало, і сама кількість вантажів.

Після того, як ми переформатували свою роботу, за нашим опитуванням, 97,5% людей висловили довіру працівникам Львівської митниці та співробітникам нашого гуманітарного штабу. Штаб допоміг у розробці 9 підзаконних актів зі спрощення гуманітарної декларації, ввезення гуманітарної допомоги до нашої країни.

А головне, що наша робота отримала багато схвальних відгуків. Зокрема, заступник голови представництва ЄС в Україні Ремі Дуфло зазначав, що ми розробили правильну стратегію, яка привела до ефективної співпраці. Старший економіст Ukraine Economic Outlook Михайло Кухар говорив, що всі його знайомі волонтери задоволені спрощенням процедур завезення гуманітарної допомоги”, – зазначає колишній керівник Львівської митниці.

При цьому зізнається, що спочатку ніхто не ставив собі за мету змінити внутрішню модель діяльності митниці. Так сталося тому, що підібралася команда професіоналів у своїх сферах, а не кабінетних бюрократів.

“Я багато років займався бізнесом. Два роки працював у Міністерстві економіки, займався там розвитком програм для підприємців та регуляторної політики.

До Митної служби я потрапив після перемоги Володимира Зеленського на президентських виборах, і у грудні 2021 року очолив Львівську митницю.

Зеленський призначав людей із бізнесовим світоглядом. Він сам був ефективним менеджером, управлінцем, тому підбирав і такі команди керівників різних напрямів: технократів, ефективних менеджерів, а не бюрократів.

Коли ми вибудовували роботу Львівської митниці, ми не усвідомлювали, що ми прагнемо перейти від моделі державного управління до моделі публічного адміністрування. Воно у нас саме так сталося. Ми хотіли бути максимально ефективними не лише в межах Митної служби та наших посадових інструкцій, а загалом ми хотіли бути корисними для країни”, – каже Данііл Меньшиков.

Зазначає, що у свої практичній діяльності зрозумів, у чому різниця між принципом державного управління і методом публічного адміністрування.

Тобто ми зараз порівнюємо державне управління і публічне адміністрування.

“Державне управління – це засіб впливу держави на суспільство і громадян для досягнення інтересів держави, який зазвичай ігнорує зворотній зв’язок. А в публічному адмініструванні держава і громадянин постають як рівноправні учасники партнерських відносин.

Це те, до чого ми прагнули прийти. У своїй практичній діяльності я зрозумів, що трансформація роботи держоргану за принципами публічного сервісу може значно підвищити рівень довіри, розвиток широких партнерств на місцевому, національному та міжнародному рівнях робить роботу держоргану ефективнішою, залучення волонтерів у види роботи, які не передбачені бюджетним фінансуванням розширює компетенції команди держоргану і дозволяє командам зростати, а орієнтація на запити споживачів сервісів держорганів при втіленні державної політики є ключовим фактором для ефективності такої трансформації”, – сказав він.

Додає, що зміна моделі функціонування державних органів та їхньої взаємодії з суспільством є вимогою часу і наближенням України до Європи.

“Я вважаю, що концепція нового державного менеджменту – це відповідь на кризові явища у державному управлінні, яке побудоване на засадах бюрократії. Необхідність її впровадження викликана різким падінням довіри населення до державного управління. На жаль, у деяких держорганах ми це бачимо постійно.

Процес переходу до публічного адміністрування – це, у першу чергу, підвищення самостійності нижніх поверхів ієрархічних державних організацій.

Львівська митниця – це один із підрозділів усієї Митної служби України. Але я мав велику самостійність, я багато рішень приймав сам, багато проектів я запускав сам, не погоджуючи з центром.

Багато чиновників, коли стикаються з чимось новим, часто говорять, що це не в їхній компетенції, вони такого ніколи не робили. У нас на митниці і в штабі було заборонено так казати.

Ще один елемент полягає в переміщенні акцентів, з, власне, побудови організації на її взаємини з середовищем. Тобто, ми побудували горизонтальну мережу, горизонтальні зв’язки. І, завдяки цьому, реалізовували вже круті національні проекти.

Таким чином ми приходимо до висновку, що публічне адміністрування – це пошук найкращих шляхів використання ресурсів задля досягнення пріоритетних цілей державної політики.

Я вважаю, що зараз ми маємо застосовувати саме цей підхід в органах виконавчої влади. Це нам дасть довіру суспільства, плюс набагато ефективніше вибудовуватиметься робота, швидше будуть отримуватися результати, і ці результати будуть набагато крутішими”, – підсумовує Данііл Меньшиков.

Источник: www.unn.com.ua

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *