Аби батьки не сумували на карантині, фіналісти премії Global Teacher Prize Ukraine ділилися з ними своїми лайфхаками. В учительки української мови і зарубіжної літератури Кам’янець-Подільської школи № 17 Наталі Рудніцької — величезний асортимент способів занурити дитину у світ читання. Це «карти подорожей героя», лепбуки, комікси, сюжетні ланцюжки, асоціативні малюнки, гра-драматизація тощо. А на вебінарі «Психологія та література. Взаємодія та взаємовпливи» вона розповіла ще й про те, як батькам поєднати бажання привчити дитину до читання та допомогти їй подолати страхи, емоційні та комунікаційні проблеми.
Дитина читає «через себе»
Як ми зазвичай читаємо? Книга — це джерело й емоційної віддачі, і культурно-мистецького задоволення. Доросла людина, поціновувач літератури, зважає на стиль, переклад, особливості тексту (метафори, епітети, лексичне наповнення, ритм). А дитина читає літературу з емпатією. Події та вчинки героїв у книгах дитина може сприймати емоційно, вона може вживатися у роль, уявляти себе літературним героєм. Всю прочитану книгу вона сприймає крізь себе — це особливість дитячого читання. Тож за допомогою книги можна достукатися до дитини, формувати її життєву позицію, розвивати. Якщо дитину непокоять якісь проблеми, далеко не завжди вона згодна відверто говорити про них навіть з батьками. Вчителі мають ще менше шансів відверто поговорити, скажімо, якщо розуміють, що дитина не дуже легко живе у неблагополучній родині, але не хоче ділитися тими переживаннями. Але книги дають змогу делікатно доторкнутися до того. Скажімо, порадити всьому класу твір, де є схожі ситуації. Дитина відчує, що вона не сам на сам з проблемами, почитає, як з ними впорається герой книги.
Навіщо читати дитячі книжки
Батьки мають й самі читати дитячі книжки, адже без цього незрозуміло, що вони пропонують синам чи донькам. Можливо, сюжет занадто трагічний для вікових можливостей дитини, або ж книга навчає зовсім не того, що ви хочете прищепити у родині. Дуже важливо дорослим перед тим, як запропонувати дитині книгу для прочитання, відповісти на такі запитання:
• Як прочитаний матеріал вплине на дитину;
• Які інсайти вона отримає, після завершення книги;
• Що дитина засвоїть. Чи виробляться нові для дитини навички такі як: прийняття рішень, долання проблем, вміння пробачати, співпереживати тощо.
Загалом засвоєння книги можна поділити на три етапи:
• Підготовка до читання. Ми маємо детально подивитися, яку саме книжку ми пропонуємо дитині, чому саме її ми маємо вибрати поміж інших. Чи потрібна попередня підготовка для сприйняття дитини, адже дещо дітям може бути невідомим чи не зрозумілим.
• Саме читання. За потреби ми можемо щось коментувати та пояснювати. Під час читання дитини, ми маємо слідкувати за її читанням, розуміти чи сприймає вона текст чи цікавий він їй.
• «Проживання», тобто усвідомлення змісту та переосмислення його для себе особисто та дитини.
Три способи спонукати до читання
Та спочатку потрібно зацікавити дитину у читанні. На жаль, сьогодні актуальною є проблема саме відсутності бажання у дитини проводити час за читанням. Це болісна тема не тільки для батьків, але й для вчителів, адже як можна передати дітям знання, якщо у них немає розуміння тексту. Існує багато порад та методик для збільшення зацікавленості дитини літературою.
Пані Наталя використовує методику «сторітелінгу», що полягає у переказуванні самого тексту. Потрібно взяти певний уривок тексту і починати переказувати зміст самого твору, про що у книзі розповідається. Можете залишати закладки на певних моментах, які могли б бути цікавими для дитини. Можете надіслати дитині саму книгу в електронному форматі у месенджер, з проханням прочитати той, попередньо закладений уривок у книзі. Після прочитання уривку, можливо, дитина знайде себе у герої цього тексту, віднайде відповідь на ті питання, які її цікавлять. Таким чином зацікавиться у книзі та продовжить її читання.
Завдання вчителя — не стільки привчити до книги, як допомогти дитині знайти себе та свою психологічну рівновагу. Дуже часто відповіді на питання містяться саме у книгах, де дитина зустрічається зі схожими ситуаціями, що і в реальному житті.
5 книжок, які розкривають психологію дитини:
А ось і перелік книг, які пані Наталя радить прочитати не тільки діткам, а й вчителям та батькам:
1. Маргіт Ауер «Школа чарівних тварин»
Книга німецької письменниці розрахована для діток віком від 9- 12 років. Вона буде не тільки захоплива для дитини, але варта для прочитання вчителям, особливо молодим педагогам, які нещодавно розпочали свою викладацьку діяльність. У творі описані типові учні в класах, їхні поведінки. Прочитання книги надасть вам краще розуміння психології дитини, їхніх характерів, поведінок та причин того чи іншого вчинку учня.
2. Анджелла Нанетті «Мій дідусь був черешнею»
Книга написана для дітей віком 9–12 років. У творі розкривається тема смерті та втрата рідних. Попри таку тему, книга досить життєствердна. Саме на прикладі сім’ї героя пояснюється, як потрібно розмовляти з дитиною на такі серйозні теми. Книга вчить сприймати та переосмислювати такі складні речі, як смерть, що являється також невіддільною частиною життя.
3. Аудгільд Сульберг «Хто проти суперкрутих»
Серія книг норвезької письменниці для дітей 10–14 років. У книзі розповідається про соціальні прошарки, так звані шкільні касти, про системний булінг у школах. Читаючи, діти можуть знайти багато прототипів персонажів у власному житті.
4. Джоді Піколт «Дев’ятнадцять хвилин»
Книга спрямована на дорослу аудиторію. Що можна зробити за 19 хвилин? Можна встигнути спекти перепічку, запломбувати зуб, підстригти газон. А можна за цей час вбити 10 людей. У книзі розповідається про випадок, коли 17-літній підліток розстрілює своїх однолітків у школі. Що примусило хлопця взяти до рук зброю? У книзі розкриваються такі теми, як дитяча самотність, батьківський егоїзм, духовна близькість дітей та батьків, як завищені вимоги батьків впливають на дітей у подальшому житті. Саме прослідкувавши взаємовідносини дитини та батьків, можна пояснити, як довести дитину до певної реакції, що призведе до таких неминучих наслідків. Книга наголошує важливість виховання та комунікації з дитиною. Адже якщо не виправити вже наявну проблему, може статися велика біда.
5. Джефф Кінні «Щоденник слабака».
Серія з 14 частин. Книга весела, оптимістична, життєствердна. Про звичайне життя дитини, про навчання та щоденні виклики.
Завдяки цьому важливому інструменту, книзі, ми можемо говорити з дитиною про взаємини у школі, булінг, самопізнання, небезпеки зовнішнього світу тощо. Читаючи, дитина виносить інсайти з книги, вчиться співпереживати.
Global Teacher Prize Ukraine — щорічна національна премія для вчителів-агентів освітянських змін, яку проводить «Освіторія». Премія покликана відзначити досягнення вчителя не лише щодо своїх учнів, а й щодо суспільства, та підкреслити важливість педагогів в Україні.
Подати заявку чи номінувати вчителя на премію Global Teacher Prize Ukraine
Источник: www.osvitoria.media