За результатами цьогорічного НМТ можемо побачити, що тест з математики важко дався випускникам — багато з них не змогли подолати пороговий бал. Та чи причина це скасовувати НМТ з математики для вступників на гуманітарні, творчі, спортивні спеціальності? Наскільки складно набрати мінімальний бал? Чи можна гуманітаріям взагалі відмовитися від вивчення математики? Дізналися думки освітян.
Як склали математику українські випускники
За результатами основної сесії НМТ математика — рекордсмен у неподоланні порогових балів. Кожен десятий тест — провальний.
Директорка УЦОЯО Тетяна Вакуленко пояснила це тим, що математика — найважчий предмет для підготовки в режимі постійного переривання навчання, зокрема через обстріли та повітряні тривоги. Також цей тест — обов’язковий, його складають і ті, хто свідомо вивчав математику в школі, і ті, хто почав підготовку за кілька місяців до НМТ.
Найгірше склали тест з математики в Миколаївській області: прохідний бал набрали лише 10,11% учнів. Не набагато краща ситуація в Запорізькій, Полтавській та Закарпатській областях — менш як 12% випускників отримали понад 150 балів.
Найкращі результати показали учні в Київській та Львівській областях: прохідний бал мають понад 20%.
Торік математика також була найскладнішим предметом для подолання порогового бала. Мінімальний бал не набрали 12,8% учасників — це найбільше серед усіх предметів.
Але у 2025 середні результати учасників НМТ не стали гіршими, за даними УЦОЯО, вони зіставні з торішніми. Наприклад, з математики зафіксували навіть вищі середні бали випускників.
Цього року також змінилася формула розрахунку конкурсного бала — тепер вона мотивує вибирати профільні предмети. З 2025 враховується спорідненість спеціальності та вибіркового предмета НМТ. Наприклад, для майбутніх учителів математики фізика «важить» більше, ніж інші предмети.
Чи скасують обов’язковий тест з математики: відповідь освітян
Нині досить поширена ситуація, коли абітурієнти, що планують вступати на творчі спеціальності, вважають, що математика їм не потрібна. Мовляв, вона псуватиме загальний бал та зменшить шанси на вступ.
У вересні 2024 з’явився заклик узагалі скасувати НМТ для вступників на спортивні й творчі спеціальності. Його автори пропонували залишити лише творчий конкурс, мотиваційний лист і результати закінчення повної загальної середньої освіти. Пізніше з’явилася петиція про вилучення НМТ з математики з переліку обов’язкових тестів для всіх вступників. Але обидві петиції набрали лише кілька відсотків необхідних голосів.
Тетяна Вакуленко
Директорка УЦОЯО Тетяна Вакуленко так прокоментувала питання скасування НМТ з математики:
«У відповідному порядку прийняття на навчання до закладу вищої освіти до результатів НМТ застосовується коефіцієнт. Якщо говоримо про творчі спеціальності — коефіцієнт, застосований до математики, є мінімальним. Питання лише в тому, щоб подолати пороговий бал. У цьогорічному оцінюванні пороговий бал — це 5 тестових балів з 32. При цьому завдання, які потрібно виконати, щоб отримати цей пороговий бал, — 5-го, 6-го і 7-го класів».
Сергій Бабак
В ексклюзивному коментарі Освіторія.Медіа голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак також зауважив, що для отримання прохідного бала з математики на НМТ достатньо базових знань.
«НМТ з математики — набагато простіший тест, ніж ЗНО. Там немає відкритих запитань, немає «покажіть спосіб розв’язання складної задачі».
Складні завдання потрібні для того, щоб зрозуміти різницю між 190 і 200 балами. Бо кількість дітей, які знають математику добре, достатньо велика. Питання в тому, що коли вони борються за місця в найкращих університетах країни, там іде боротьба за 1 бал. Для всіх інших — прохідний бал в НМТ з математики, а він допускає 84% неправильних відповідей», — пояснює Сергій Бабак.
Нардеп додає, що скасування НМТ з математики може призвести до негативних змін для країни загалом. І на елементарному рівні цей предмет повинен знати кожен, щоб уміти працювати із цифрами в повсякденному житті:
«Скасування НМТ з математики нестиме більші наслідки, ніж для однієї конкретної людини чи університету, який не може набрати вступників. Це матиме серйозні довготривалі наслідки.
Якщо ми відкриємо повний доступ до вищої освіти для всіх, ми вб’ємо професійну освіту як явище. І хто тоді буде відбудовувати країну?»
Тетяна Вакуленко
Тетяна Вакуленко висловила думку про те, що математика є важливою галуззю для всіх, хто претендує на вищу освіту:
«Украй дивно чути про те, що в межах вступу до закладу вищої освіти абітурієнту знання з певних предметів НЕ потрібні. На моє щире переконання, вища освіта та її концепти передбачають, що людина готова навчатися, пізнавати нове. Коли вступник говорить щось на кшталт «А це мені не потрібно, а це мене не цікавить», коли йдеться про фундаментальну, глобальну галузь, пов’язану з мисленням людини і здатністю відпрацьовувати певні алгоритми й виконувати певні дії, — це викликає настороження і дисонанс».
Чи потрібна математика творчим учням: думка вчителя
Спікерка:
Юрій Захарійченко,
експерт Українського центру оцінювання якості освіти,
автор підручників, викладач
Як на мене, умовний поділ на гуманітаріїв і технарів має право на життя. Якщо поспостерігати за дітьми 3–5 років, можемо побачити, як комусь цікаво малювати, читати, збирати листя. А комусь — конструювати щось, грати в комп’ютерні ігри, взаємодіяти з гаджетами. Це про інтереси дітей: їм важливо знайти себе і бути щасливими у своїх заняттях.
Ми ж бачимо і певні розподіли в школах, де, наприклад, створюють класи з поглибленим вивченням іноземних мов. І діти вибирають те, що їм до душі, що краще вдається. Тому й не варто змушувати себе вступати на механіко-математичний факультет, якщо цей напрям не подобається.
Якщо говорити про випускників, які погано склали НМТ з математики, то я вважаю, що на цих дітях ніколи не потрібно ставити хрест. Це можуть бути прекрасні художники, перукарі, актори. Їх не варто оцінювати конкретно за знаннями з математики. Адже мистецькі інститути також дають вищу освіту та професію.
Ще десь у 2012 році підіймалося питання про дворівневий тест з математики. І, я вважаю, це гарна ідея для дітей, які не вибирають технічні спеціальності. Наприклад, щоб у них були прості завдання, близькі до життя: обчислення прикладів, табличка множення тощо. Адже якщо ти актор, то все одно маєш вміти порахувати свою зарплату.
Базове знання математики потрібне скрізь. І те, наскільки учні бачать її практичне застосування, залежить від учителя. Перший меседж уроку має бути — як це застосовується в житті.
Я, наприклад, моніторю клас. Якщо розумію, що це майбутні філологи, то ми переводимо математику у філологію. Так само зі спортсменами — у нас буде математика у спорті. Вчитель має бути трохи психологом — на одній хвилі з класом.
Так, це складно. Потрібно закрити підручник і самому придумувати задачі, які мотивуватимуть дітей. Потрібно бути ментором для учнів і навіть трохи актором. Це й відрізняє вчителя від ШІ. Але, звісно, тут має йтися і про гідну оплату праці.
Практичне застосування математики є і у творчих професіях. Уявімо, що художник готується до виставки. Йому дають п’ять місць для його картин, а останніх робіт у нього 15. І він може розрахувати, скільки в нього є варіантів. Здається, що безліч, але насправді все математично передбачувано.
Із неочевидного застосування математики — вміння систематизувати інформацію. На уроках ми вчимося створювати графіки, таблиці, діаграми з даними. І це можна так само застосувати, щоб структурувати свій робочий день.
Плюс боротьба з фейками. Адже зараз ми часто стикаємося з неправдивою інформацією, зокрема згенерованою ШІ. На математиці у нас є практика, коли ми перевіряємо, чи правильно розв’язали задачу або чи немає помилки в підручнику. Ось це вміння бачити помилки є дуже важливим, бо на математиці ми не довіряємо, а перевіряємо самі.
Вивчення математики може бути творчим процесом. Наприклад, геометрія — це оригамі. Японці дуже люблять уроки геометрії, навіть гуманітарії. Вони вчаться за допомогою паперу відтворювати будь-яку геометричну формулу, і це справді захопливо.
Математика корисна й тим, що тренує мозок. Я знаю багатьох бабусь 70+, які із задоволенням розв’язують з онуками домашні завдання з математики. І кажуть, що роблять це більше для себе, бо ті рівняння не дають їм старіти.
Якщо говорити глобально про майбутнє та цінні для нас професії, то тут математика — один з важливих напрямів. Також я б ще додав фізику та ІТ. Без фахівців цих спеціальностей нам буде складно існувати. Особливо це стосується реалій сучасної війни, адже саме ці фахівці можуть забезпечити нас потужною зброєю.
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media