Олена Шульга, координаторка «Інженерного тижня», керівниця громадської організації «Про.Про.Лаб»
Чули фразу: «Немає нічого постійнішого, ніж тимчасове»? У масштабах цілого життя необхідність спускатися в укриття є тимчасовою. Але в масштабах навчального року учням та вчителям робити це доводиться поки що постійно. У деяких областях так відбувається мало не щодня. Тож і така тимчасовість може бути якісною. Олена Шульга, координаторка «Інженерного тижня» та керівниця громадської організації «Про.Про.Лаб» ділиться досвідом, вправами та покроковими інструкціями, щоб і ви знали, чим зайняти дітей в укритті.
Інженерія та мейкерство здатні вмить відволікти дітей від негативних новин та знизити їхній стрес. Діти, захоплені мейкерством, не помічають, як летить час в укритті, адже вони зосереджені на цікавому завданні. Це те, що американський психолог Міхай Чиксентмігаї назвав «станом потоку» — цілковитою зосередженістю на занятті, що супроводжується відчуттям легкості й задоволення. Саме до цього ми в «Інженерному тижні» прагнули, коли створювали наші завдання. Кожне з перелічених далі підійде для уроків в укритті.
«Спільник»
Вам знадобляться:
- дерев’яний куб з отворами 3×3×3 см
- болти, гайки, гвинти, шайби, заклепки
- мотузка
- викрутка
- гайковий ключ
- ручний дриль
Уже бачимо, що одним із найулюбленіших серед учнів став «Спільник» — дерев’яно-металевий робот-чоловічок. В оригінальній інструкції ми пропонуємо використовувати куб з дерева та різноманітні болти, гайки, шайби, саморізи, пружинки різних розмірів. Щось неодмінно знайдеться у шкільній підсобці, в майстерні чи вдома.
Куб — це тіло робота. Заготовка вже може мати отвори, або ж учні можуть придумати, де їх зробити. Роздивіться болти, гайки, гвинти, шайби та все, що маєте додатково під рукою. Запропонуйте дітям подумати, з чого вони хочуть зробити очі, руки, ноги, можливо, вуха, зачіску робота. Не стримуйте фантазію!
“Спільники”, Інна Зварич, Пирятинський ліцей
По знімкам учителів у соцмережах бачимо, що дерев’яні куби чудово замінюють пінопластом, картоном або шматками сухих товстих гілок.
Усі «Спільники» виходять дуже кумедні. Разом із тим це така собі іграшка-антистрес. Її можна покласти в кишеню чи в рюкзак, і він завжди буде поруч. Його приємно торкатися, крутити деталі, бо всі елементи різні на дотик. «Спільник» немов плюшевий ведмедик — із ним можна поділитися секретом, і він нічого нікому не розповість 🙂
Інструкція за посиланням
Міні-ліхтарик
Вам знадобляться:
- батарейка, 3V (CR2032)
- лінійка
- ножиці звичайні та манікюрні
- двосторонній скотч
- ручка
- світлодіод 3 або 5 мм
- шматок тонкого пластику (пластикова папка)
- лоток зі спіненого полістиролу
Інструкція за посиланням
Це завдання потребує трохи більшої підготовки — знадобляться світлодіоди та батарейки. Але разом з інструкцією ми ділимося й посиланнями, де це можна знайти.
Ліхтарик кишеньковий. Із мінімальною допомогою з цим впораються навіть учні молодшої школи. Малеча може перейматися, що через обстріли зникне світло, а наявність такого ліхтарика в кишені зменшить тривожність.
Перекоти-поле
Вам знадобляться:
- кришка від пластикової пляшки (2 шт)
- фломастери
- похила площина (10–15°)
- гайка М8 (2 шт)
- фольга
- ножиці
- двосторонній скотч
Інструкція за посиланням
Ще один фаворит серед учнів молодшої школи. Це завдання потребує абсолютний мінімум матеріалів, які можна взяти в школі чи вдома. Іграшка робиться хвилин за десять. А щоб побачити її «в дії», залишиться знайти будь-яку похилу площину, наприклад, припідняту парту чи підручник, — і запустити «Перекоти-поле» вниз. Скочується іграшка досить смішно, чим і займає увагу дітей.
Перекоти-поле, Ірпінська гімназія Освіта
Меблі з картону
Враховуючи виклики воєнного часу, з якими нині стикається вся країна, до тематичних уроків та завдань Інженерного ми додали знайомство зі швидкими рішеннями в будівельній практиці. Це технологія виготовлення меблів із картону. З 1960-х років підхід використовують дизайнери та архітектори по всьому світу. Вперше на гофрований картон як матеріал для меблів звернув увагу німецький дизайнер Петер Рааке. Він створив крісло Otto. Виріб витримував вагу у півтори тонни й слугував два роки, після чого його викидали.
Ваші ж учні можуть протестувати декілька таких рішень і облаштувати своїми виробами шкільне укриття чи принаймні частину простору. Особливо, якщо в укритті бракує меблів і зручностей загалом.
Пропонуємо зробити картонний табурет, крісло або пуф. Для початку зберіть моделі в зменшеному форматі, достатньому для тестування міцності. Цей процес уже неабияк гуртує та відволікає учнів. Щоб розкроїти деталі з картону чи картонних коробок, знадобиться площа з двох зіставлених поруч подвійних парт. Для виготовлення меблів більшого розміру (1:1) — трохи більше місця та картону.
Табурет
Вам знадобляться:
- п’ятишаровий гофрокартон, 2 арк. 1200×800 мм
- клей ПВА
- клей-олівець
- макетний ніж
- основа для роботи з ножем
- ваги
- олівець
- лінійка
Інструкція за посиланнямКрісло Одома
Вам знадобляться:
- п’ятишаровий гофрокартон, 3 арк. 1200×800 мм
- макетний ніж
- основа для роботи з ножем
- олівець
- метрова лінійка
- клей-олівець
- ваги
Інструкція за посиланнямКартонний пуф
Вам знадобляться:
- п’ятишаровий гофрокартон, 1 арк. 1200×800 мм
- олівець
- лінійка
- макетний ніж
- основа для роботи з ножем
- ваги
Інструкція за посиланням
Гвіздетський Ліцей №3
В облаштованих власноруч укриттях учні почуваються комфортніше
Сам по собі процес облаштування стане першим набором мейкерських практик. У подальшому можна подумати над тимчасовою міні-майстернею в укритті. Однак пам’ятайте: в такому просторі мейкерські процеси потребують якісної вентиляції. На першому місці має бути техніка безпеки. Та все ж невеликі механічні моделі, щось просте діти цілком можуть робити в укритті.
Наші учасники пішли ще далі — хтось декорує картонні меблі на свій смак, а старшокласники виготовляють прототипи з деревини. До речі, з брусів та фанери учні можуть виготовити стелажі-трансформери, щоб необхідні в укритті речі завжди були під рукою. Наприклад, учасники іншого нашого проєкту для школярів — «План.Дій» — у Вознесенській ЗОШ №5 на Миколаївщині створити декілька таких меблів:
Фото: Вознесенська ЗОШ №5 Миколаївської області
Кресленнями меблів діти невдовзі поділяться з усіма охочими змайструвати подібне.
«Інженерний тиждень» проходить вже втретє, і ми завжди фокусуємося на простих матеріалах. Від того, наскільки доступною є інженерія, залежить те, чи захочуть діти спробувати себе в цій сфері. Прості матеріали, які легко знайти навкруги, покрокові інструкції, мінімум часу на виконання забезпечують низький поріг входу. Коли в учнів та вчителів виникне бажання продовжувати, вони будуть готові братися за складніші проєкти, закуповувати комплектуючі, інструменти тощо. Після Інженерного так і відбувається в багатьох школах.
Розуміючи, що значна кількість шкіл цього року будуть проводити інженерні уроки в укриттях, ми підготували завдання, виконання яких не вимагає багато простору. Усі можливі матеріали та інструменти для виконання інженерних завдань дивіться тут.
Інженерний в укриттях — це про адаптивність
Цьогоріч 55,5% шкіл провели «Інженерний тиждень» уперше. Тобто в розпал повномасштабної війни вони вирішили спробувати новий для себе формат активності. Такої уваги до проєкту нам складно було очікувати. Як і загалом кількості зареєстрованих шкіл — 1900+ замість очікуваних 700-та.
Якщо ви тільки дізналися про цей формат чи не проводили Інженерний цього року, залиште запит за посиланням, а ми поділимося повною добіркою завдань. Цікаве для себе знайдуть і зовсім малі діти, і старшокласники.
Інженерний тиждень проводиться спільно з Maker Hub в рамках програми TOLOCAR. TOLOCAR — це програма, що фінансується Федеральним урядом Німеччини Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (BMZ) і виконується німецьким інститутом HIWW за підтримки GIZ Ukraine.
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media