Спочатку онлайн-навчання було запроваджено через пандемію COVID-19, але щойно школи почали повертатися до офлайн-режиму, розпочалася повномасштабна війна – освітні втрати в Україні мають серйозне підґрунтя. На початок 2023 року лише третина закладів середньої освіти працювала в режимі денної форми навчання, решта – у змішаному або дистанційному форматі. Згідно з дослідженнями, це впливає на формування освітніх компетенцій та успішність учнів.
У таких умовах дітям потрібна додаткова підтримка та можливості надолужити згаяне. Саме тому зараз особливо важлива участь приватного сектору – компаній, які не просто ведуть бізнес, а інвестують у майбутнє країни. Прикладом є EdTech-компанія BUKI – найбільша репетиторська платформа в Україні, яка вже понад 10 років забезпечує доступ до якісної освіти для дітей та дорослих навіть у найскладніших умовах.
Однак, школярі можуть поглиблювати свої знання не лише за партами, а й створюючи власні практичні проекти. Про це знає Седа Власова, освітня активістка із Запоріжжя, засновниця «Підліткової ідеології» та компанії BUKI. Детальніше про їхній випадок читайте нижче.
Що таке втрата освіти?
Втрати в навчанні – це прогалини в знаннях та навичках, що виникають через перерваний процес навчання.
Основні причини в Україні:
- Тривалі перерви в навчаннях через війну та авіанальоти.
- Зруйнування шкіл та примусове переселення дітей.
- Стрес.
- Відключення електроенергії.
Наслідки:
- Студенти забувають вивчене та втрачають мотивацію.
- Майбутні можливості дитини зменшуються.
- За оцінками Світового банку, втрати в освіті можуть зменшити доходи нинішніх школярів та ВВП країни.
Проблема особливо гостро стоїть у прифронтових районах. Там шкільні канікули набагато частіші, тому громади впроваджують змішаний формат та створюють притулки, щоб діти могли продовжувати навчання в безпеці.
Чи зацікавлений український бізнес інвестувати в освіту?
Цього серпня благодійний фонд savED, який відновлює доступ до освіти для дітей у прифронтових районах, організував збір коштів для підземного освітнього простору в харківському селі Мала Данилівка, за 30 км від кордону з Росією. Там зараз проживає понад 450 дітей. Фонд об’єднався з українським бізнесом та запустив креативну лотерею подарункових наборів. Зокрема, до акції долучилися G.Bar, Lipss, Kachorovska, Gunia, Perla Helsa та інші. Таким чином вдалося зібрати 113 177 гривень на освітній простір для дітей у Харківській області.
Іншим прикладом є BUKI Care, соціальний проект BUKI, створений для підтримки дітей у навчанні навіть у найважчі часи. Разом з фондом «Діти Героїв» компанія організовує безкоштовні індивідуальні заняття з репетиторами для школярів, які постраждали від війни. За два роки програми було проведено понад 10 000 уроків , які допомогли понад 200 учням відновити свої знання та підготуватися до вступу.
«Ми пишаємося тим, що змогли забезпечити багатьом дітям доступ до якісної освіти і не плануємо зупинятися на цьому шляху. Адже якісна, ґрунтовна освіта – це запорука сильного та успішного суспільства», – наголошує співзасновник БУКІ Олександр Ярусевич.
Ще один випадок – цьогорічна ініціатива проєкту «Changemakers» до Дня захисту дітей. Разом із 46 установами з Києва, Одеси та Львова команда розпочала кампанію зі збору коштів на підтримку освітнього табору для підлітків із сіл та малих громад. Проєкт зібрав понад 282 тисячі гривень і вже провів табір.
Що таке «Підліткова ідеологія»? Переглянути цей пост в Instagram
Це конкурс креативних проєктів для молоді, створений освітянкою із Запоріжжя Седою Власовою. Учасники представляють свої ідеї їй та партнерам, які оцінюють та відбирають найкращі ініціативи. Конкурсанти отримують професійний відгук, а також призи та гранти для розвитку своїх талантів та проєктів.
Кожен випуск «Підліткової ідеології» має певну тему, що враховує специфіку залученого спонсора-партнера. Підлітки пропонують ідеї, які зроблять навчання захопливим, цікавим та актуальним, а в майбутньому їх поширять на всю країну.
Яка мета проєкту?
Цільова аудиторія «Підліткової ідеології» – хлопці та дівчата з прифронтових громад Запоріжжя. Седа працює з молоддю з підліткового віку, тому знає про їхні бажання, тривоги та інтереси.
А також — що дітям сьогодні потрібні безкоштовні можливості для навчання, досвідчений наставник поруч, допомога у пошуку себе, однодумців чи вибору університету. Саме тому місцева влада, благодійні фонди та громадські діячі створюють нові ініціативи для молоді. Зокрема, саме там народилася ініціатива Седьї — проект «Підліткова ідеологія»:
«Це мій спосіб зробити свій внесок у вирішення проблеми втрат у навчанні на моєму рівні, надихнути дітей, стати тим, хто скаже: «Гей, ваші ідеї потужні! Рухайтеся, мрійте, дійте, а ми, дорослі, підтримаємо вас у цьому»» .
Для першого випуску «Підліткової ідеології» підлітки із Запоріжжя подали 24 проекти, що охоплюють широкий спектр тем. Від безбар’єрного доступу та підтримки психічного здоров’я до розвитку лідерства та популяризації читання. Від розвитку STEM-наук та міждисциплінарності в освіті до цифровізації та гейміфікації навчання.
Анна Лисенко із запорізької школи-інтернату «Козацький ліцей» розробила додаток для розвитку навичок соціального підприємництва у школярів. Дівчина каже, що подала заявку на проєкт за порадою своїх вчителів.
«Після «Ярмарку підліткових ідей» я впевнена, що мої ідеї варті уваги та мають сенс — іноді про це забуваєш. Також я рада призам від партнерів: планшету та сертифікату на навчання в БУКІ — вони вже допомагають мені навчатися ефективніше та надихають на нові проекти. Також я познайомилася з молоддю Запоріжжя та крутими дорослими, які надихають мене творити. Особливо вдячна Седі та компанії БУКІ, які піклуються про запорізьких підлітків. Хотілося б більше таких проектів у місті!», — ділиться дівчина.
Богдана Борсук із Запорізького академічного ліцею «Перспектива» розмірковувала над стратегіями розвитку української системи освіти під час війни. Свої висновки вона сформулювала в практичну пропозицію для адміністраторів освіти Запоріжжя. Молода жінка каже, що на конкурсі було багато учасників з цікавими ідеями. І навіть якби вона не перемогла, вона б не засмутилася, бо інші проекти були сильними та цінними.
«Я вступила до «Підліткового ідеологічного товариства», бо хотіла бути частиною чогось нового, завести корисні знайомства та зануритися в проактивну атмосферу», – ділиться Богдана.
Анастасія Міщенко з ліцею № 23 у Запоріжжі подала до «Центру підліткової ідеології» одразу два проєкти. Перший – шкільний курс з безбар’єрності та інклюзії «BarrierlesS», метою якого є навчити суспільство використовувати толерантну лексику та змінити місто. Другий, написаний у співавторстві з колегою, – це цифрова платформа для покращення знань у політиці та праві «LITE». Підліток каже: вона була впевнена у важливості своїх проєктів, а також у тому, що інші учасники будуть гідними конкурентами.
«Я вдячна «Фестивалю підліткових ідей» за можливість продемонструвати свої здібності та представити свої ідеї широкій аудиторії, отримати натхнення та мотивацію від учасників та компетентного журі, і діяти попри будь-які труднощі», – ділиться враженнями дівчина.
Як залучити партнерів?
Першим партнером «Підліткової ідеології» є BUKI. Це онлайн-платформа, де репетитори з різних предметів пропонують свої послуги, а студенти можуть обрати викладача за певними критеріями. У 2024 році компанія увійшла до рейтингу найкращих EdTech-брендів за версією TIME.
BUKI працює з 2014 року. Протягом цього часу вона підтримувала різні соціальні ініціативи. А з початком повномасштабної війни компанія співпрацює з фондами, які допомагають Збройним Силам України, такими як «Повернися живим» та Благодійний фонд Сергія Притули. Співзасновник BUKI Олександр Ярусевич каже, що приєднання до «Підліткової ідеології» було мотивоване локальністю та актуальністю проекту, а також бажанням підтримати підлітків, які живуть та навчаються поблизу лінії фронту, а також безпосереднім контактом із засновником.
Переможці «Підліткової ідеології» отримали сертифікати від BUKI на навчання в школі BUKI – півроку занять двічі на тиждень для підготовки до NMT або поглиблення знань з предметів. Двоє найкращих учасників також отримали планшети, які стануть зручним інструментом для навчання та розвитку.
Що далі?
«Підліткова ідеологія» не зупиняється, а лише набирає обертів. Далі наступні випуски проекту з новими темами та новими партнерами. Але попередні залишаються – Seda та BUKI вже домовилися про подальшу співпрацю.
Седа каже: «Я хочу створити щось масштабне. Я хочу поширити тезу за межі нашої освітньої бульбашки: освіта вчасна, діти вчасно. Я хочу надихнути запорізьких хлопців та дівчат мріяти, досліджувати та створювати щось нове. Я хочу залучити цінні українські компанії до посилення корпоративної соціальної відповідальності та інвестування в освіту наших дітей. Я хочу поширити меседж: Запоріжжя живе та процвітає. Тут тисячі талановитих хлопців та дівчат, і їм потрібна наша підтримка».
BUKI наголошує: освіта – це не просто знання, це фундамент майбутнього України. Саме тому компанія інвестує в розвиток дітей, підтримує підлітків у передових районах та створює можливості для навчання навіть у найскладніші часи. Для BUKI це більше, ніж бізнес – це місія: освіта для всіх. Освіта, яка змінює країну.
Поділитися цією статтею
Источник: www.osvitoria.media