Як навчає дітей в Україні і світі справжня дистанційна школа «Джерело»

Автор фото: Олег Батрак

Як влаштована перша українська повністю дистанційна школа, розповідає її засновниця Олена Кузьменко

У Святошинському районі Києва в старовинній будівлі працює незвичайна для пересічного ока школа. Тут є вчительська, але немає жодної парти. Тут ніколи не проводять уроки, але діти приїжджають сюди на кіноперегляди з дискусіями та зустрічі з однокласниками. Тут ви не почуєте дзвоника на перерву, а мами й тата ще жодного разу не приходили сюди на батьківські збори.

Мова про найпершу в Україні дистанційну школу «Джерело» — навчальний заклад, що впроваджує освіту за допомогою інформаційних технологій не ситуаційно під час локдауну, а протягом останніх семи років. Зараз у школі працює 40 вчителів і навчається більше 1500 учнів та екстернів із 49 країн світу.

Чому дистанційна і денна школи – різні світи?

— «Джерело» — школа з авторською навчальною платформою. Ми поєднуємо цілодобовий офлайн-доступ до навчального контенту та онлайн-спілкування та навчання із фахівцями закладу. Саме така формула дозволяє нам називатися повноцінною дистанційною школою, — розповідає засновниця та директорка «Джерела» Олена Кузьменко. — Методика, яку впроваджуємо з 2013 року — адаптивне навчання. Кожна дитина навчається так, як зручно саме їй та в комфортному середовищі. В наших учнів є більше вільного часу, щоб досягати амбітних цілей у науці, спорті, мистецтві. Разом зі знаннями ми даємо дітям навички, які знадобляться в житті, а не банальний документ про освіту.

Помічаю, що в часи, коли уряд просить навчальні заклади перейти на дистанційне навчання під час локдауну, нас переслідує термінологічна плутанина. Як же правильно називати навчання поза стінами школи? Дистанційне чи онлайн-навчання? Інтерактивне чи віддалене навчання?

Те, що ми нині бачимо в українських школах, не має жодного стосунку до дистанційного навчання. Дистанційна і денна школа – протилежні світи. В дистанційній – інтерактивна соціалізація, в стаціонарній – внутрішньокласна. Методики, комунікація між учнями та вчителями теж докорінно відрізняються.

Поєднати денну школу та її підходи з повноцінною дистанційною освітою дуже важко. Денна школа навіть при великому бажанні й за порухом чарівної палички не зможе перетворитись на заклад, який надасть повноцінний дистанційний формат навчання.

Як в Україні з’явилась перша дистанційна школа і кому в ній буде комфортно?

— Коли я жила в Європі, мої доньки вчились дистанційно, — розповідає засновниця «Джерела» Олена Кузьменко. – Діти показували чудові успіхи, одного разу я навіть почула від доньки: «Мама, це фурор! Так вчитись мені набагато легше, ніж у звичайній школі».

А коли в Україні розпочався Майдан, ми повернулись до країни з патріотичних міркувань. Тоді я поставила собі за мету: з нуля зробити в Україні дистанційну школу, яка б давала дітям навчатись сучасно та по-новому, без стресу. Я мала за плечима 20-річний досвід роботи в освіті, — займалась законопроєктною роботою у сфері освіти у Верховній Раді, — тому втілювати проєкт було цікаво.

Нашими першими учнями стали діти родин, які шукали альтернативу денній школі через низку причин, а також діти родин із зони АТО, які не мали змоги покинути домівки та діти родини мігрантів, — каже Олена Кузьменко.

Варто придивитись уважніше до дистанційного формату навчання:

  • Дітям, які прагнуть вивільнити час для отримання додаткових знань у будь-якій царині
  • Дітям з особливими освітніми потребами та дітям, які часто хворіють
  • Учням, які проживають чи перебувають за кордоном
  • Юним професійним спортсменам, музикантам, митцям
  • Дітям, чиї батьки незадоволені якістю навчального процесу в звичайних школах або потребують індивідуального підходу
  • Дітям, які проживають на території проведення АТО чи на окупованій території АР Крим

− Один із учнів, якого я ніколи не забуду – Богдан з Докучаєвська на Донеччині, з патріотичної родини, — згадує Олена Кузьменко. — У 2015 році Богданчик, як і завжди, пішов до школи. Побачив, що зі стіни зник портрет Тараса Шевченка. «Але чому його зняли?» — запитав хлопчик. Після цього родину почали цькувати – присилали на телефон батьків погрози, залякували розправою. На фоні гострого стресу після бомбардувань та морального тиску в школі у Богдана розвився цукровий діабет інсулінового типу. Батьки дізнались про дистанційну школу та перевели його до «Джерела». Після випуску хлопець вступив на бюджет на юридичний факультет.

Інтерактивний контент та ще 8 особливостей дистанційної школи

Дистанційна освіта дієва, коли цей процес усвідомлений дитиною, — підкреслює очільниця «Джерела». Як і денна школа, дистанційна має свій особливий портрет.

  • Контент − максимально інтерактивний та анімаційний
    − За 7 років ми зробили неймовірну кількість відео, анімацій, уроків у авторській інтерактивній лабораторії відповідно до програм МОН, — розповідає директорка Олена Кузьменко.

    А для того, щоб утримувати увагу «першачків» під час дистанційних уроків, в початковій школі використовується в основному анімаційний контент. Перші дії в будь-якому предметі учні-початківці роблять зі вчителем. 

  • Учень підлаштовує графік навчання під свої потреби
    Ваша дитина сова і просинається у звичайній школі аж на початку третього уроку? У дистанційні школі таких проблем немає, адже учень обирає час навчання відповідно до рекомендованого розкладу. До того ж, у дистант-школі немає незапланованих канікул і залежності від зовнішніх факторів на кшталт локдауну.
  • Щось не зрозуміло? Можна будь-коли пройти урок наново
    В основі дистанційної школи – перевірена авторська освітня методика, але навчаються діти виключно за підручниками з грифом МОН. Тож батьки можуть не хвилюватись: освіта надається відповідно до державних стандартів.

    У денній школі з тридцяти учнів вчитель під час уроку може опитати кількох, а в дистанційній дитина отримає оцінювання за кожен етап роботи. Оскільки діти часто підзабувають матеріал попередніх місяців, в дистант-школі завжди можна повернутись до відеоуроків, повторити щось зі вчителем під час онлайн-консультації.

    Щодо поурочного контенту — він відкритий для учня 24/7 до кінця семестру з кожного предмету. Щотижня дитина отримує онлайн-консультацію в кожного вчителя−предметника. А ще діти бачать нагадування пропущених занять і знають, які предмети варто «підтягнути».

  • Час ходить за дитиною
    У дистанційній школі немає «правила уроку на 45 хвилин». Наприклад, якщо учень Петро намалював пейзаж за 25 хвилин, то решту часу він витрачає на предмет, який потребує більше часу, — як-от онлайн-зустріч зі вчителем математики, вивчення іноземних мов. 

    Тут викладають англійську мову, а також логіку та філософію починаючи з першого класу. З першого класу є мовні факультативи на вибір: польська, німецька, французька.

  • За кожен клас відповідає тьютор
    У кожному класі 30 дітей, кожен має куратора-тьютора. Той комунікує з дітьми і з батьками, робить збори класу та оголошення, інформує про стан успішності. Головний принцип такої комунікації – безстресовість. А ще діти в онлайн-форматі зустрічаються з куратором, щоб пограти в ігри, подивитись фільм та спільно обговорити побачене, подискутувати.

    Куратори справно інформують батьків про успіхи дитини. Куратори-тьютори завжди на зв’язку з учнями та їх батьками або опікунами. Вони інформують про стан успішності, повідомляють про заплановані інтерактивні олімпіади та конкурси, культурні заходи. Є окремий доступ до батьківського та учнівського чатів. 

  • Екологічна модель школи

    Де б не проживали діти, вони можуть спілкуватись, але не мають доступу до інформації про академічні успіхи один одного. Куратор може написати як усьому чату в клас, так і кожному учневі окремо з індивідуальних питань. Ще один плюс — у дистанційній школі немає тенденції «хизування» дітей один перед одним.

  • Батьки – повноцінні учасники навчального процесу
    Батьки або опікуни можуть в будь-який момент зайти в особистий кабінет і побачити навчальний стан справ їхньої дитини з кожного предмету чи передивитись навчальний контент. Дорослі можуть у будь—який момент проконтролювати перебування дитини на навчальному сайті й отримати від тьюторів звіт про успішність чада з будь—якого предмету на момент запиту.
  • Учні можуть відвідувати школу наживо та спілкуватись
    Також у наших учнів є можливість відвідувати заходи безпосередньо в школі: майстер-класи, походи в музеї, поїздки, кінопоходи, випускні. Діти раді бачитись наживо і добре товаришують.

Як оцінюють учнів дистанційної школи?

Перевірка знань у школі «Джерело» на 60% складається із тестів. Із цим нам допомагає складає один із найвідоміших методистів—тестологів України – Валерій Рижков.

Решта 40% завдань для перевірки знань – письмові: есе, диктанти, відеороботи, аудіювання, роботи з мистецтва та проєктні роботи. Ну а в початковій школі діти працюють в основному в зошитах, а тести на засвоєння знань – анімаційні.

Діти, які до нас приходять після денної школи, кажуть, що тестування для них дуже незвичний метод перевірки знань: «У нас немає навички дати час на результат!» Тому ми вирішили починаючи з 7 класу вводити тести на час для розвитки навички тайм-менеджменту. Тестування ще не раз зустрінеться дітям у їхньому житті. І коли вони постійно тестуються на час у школі, то й підготовка до ЗНО дається набагато легше.

Найбільше на оцінку впливають великі підсумкові тести, на виконання яких дається 45 хвилин. Такі тести оцінюються за 12-бальною шкалою. Є багато тестів із прекрасною візуалізацією; є тести, в яких дитина складає карту з пазлів.

На навчальній платформі учень отримує оцінки поурочно й потематично, а потім із сумарної кількості оцінок формується індикатор. Тому в будь—який період семестру учень може побачити свою усереднену семестрову оцінку. Індикатори допомагають побачити «слабкі» місця та працювати над тими уроками, які потребують покращення результатів.

Також куратор пише батькам розгорнутий звіт про успішність кожної дитини в кінці семестру.

Важливо:

Кожен учень завжди має другу спробу, якщо незадоволений результатом

Якщо учень не засвоїв на належному рівні тему і показав незадовільний результат під час тестування, він за бажанням звертається до педагога і той надає йому можливість пройти тест (але вже з іншим наповненням) повторно. Ця методика дозволяє нам ростити дітей, які не бояться поганого результату.

Стереотипи про дистанційну школу, яким у сучасному світі не місце

  • «У дистанційній школі діти не комунікують»

    Це найбільший стереотип, який варто розвінчати першочергово. Яскравий приклад: влітку наші учні самостійно організували та провели міжнародний форум, щоб роз’яснити про переваги дистанційної освіти.

    Найперший комунікатор у дистанційній школі – тьютор. Він комунікує з кожним учнем. Як і кожен вчитель—предметник та психолог.

  • «У дистанційній школі діти не навчаться командній роботі»

    Люди не розуміють, що таке командна робота в дистанційному форматі, а ми це втілюємо щодня методично. Наші вчителі особливий акцент роблять на створенні завдань, які спонукають дітей об’єднатись, щоб досянути результату.

  • «Ви не навчите дітей критичного мислення через екран»

    Без розвитку критичного мислення сучасне навчання втрачає сенс. В наш час на дітей вивалюються гігабайти різнопланової інформації, і дорослі цей процес не мають змоги контролювати. Тому важливо навчити учнів вирізняти зерна поміж полови, повсякчас аналізувати все почуте й побачене. Саме тому пропонуємо дітям замість написання великих творів писати невеликі есе, але часто. Таким чином стимулюємо учнів озвучувати аргументи, які підтримують певну думку або заперечать.

  • «Під час дистанту неможливо натренувати креативність і м’які навички»

    І знову категоричне «ні». Креативність — надважлива умова буття людини в сучасному світі. Ми щодня допомагаємо дитині повірити в свої здібності, таланти і спонукаємо пробувати щось нове – в конкурсах, олімпіадах. Особливу увагу приділяємо розвитку м’яких навичок – від саморозвитку та управління емоціями до ведення перемовин, конфлікт—менеджменту й тайм—менеджменту.
  • Слово учням

    Як проходить адаптація, коли переходиш до дистанційної школи?

    Після переходу зі звичайної школи до дистанційної я адаптувалася досить довго. Вересень пройшов на нервах, засиджувалася бувало й до ночі. У жовтні було вже легше. Наприкінці листопада я повністю освоїлася та відчула увесь кайф. Були труднощі із самоорганізацією, бо треба встановлювати собі рамки та дедлайни, які я просто ненавиджу.

    Спочатку боялася писати вчителям, бо думала, що ті відправлять мене під три чорти. Насправді, виявилося не страшно. До цього моменту я не думала, що наставники можуть бути настільки доступними та добрими. Особливо сподобався мені формат тестів та завдання, яких би не давали у традиційній школі. Наприклад, завдання: підібрати аранжування української народної пісні — і тобі не вліплять двійку за «Несе Галя воду» від «Воплі Відоплясова», а навпаки посміються разом з тобою та оцінять оригінальність вибору.

    Учениця школи «Джерело» Лада Мазницька

    Як організувати свій день, якщо навчаєшся дистанційно?

    Потрібно дотримуватися хоча б мінімального режиму. Бо якщо вставати о дванадцятій – нічого не встигнеш. Зі свого досвіду підкажу — добре вставати у восьмій-дев’ятій годині і спробувати вже сидіти/лежати/стояти за комп’ютером десь об одинадцятій. Якщо о десятій, то взагалі чудово.

    Я намагаюся зробити усі свої справи до третьої години дня, бо графік у мене напружений. Школа займає від двох до чотирьох годин. Більше часу витрачається, коли назріває практична робота/твір/проект. Мій рекорд — півтори години.

    Тепер я спокійно відвідую свої додаткові заняття та змогла нарешті знайти час для занять з гри на гітарі. На дозвіллі читаю, дивлюся сама або ж із друзями чи рідними фільми, займаюся рукоділлям, пишу. Дуже радію, коли з’являється можливість погуляти.

    Зустріч з однокласниками в Джерелі

    Поділитися цією статтею

    Источник: www.osvitoria.media

    No votes yet.
    Please wait...

    Залишити відповідь

    Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *