Проєкт REducation закриває освітні потреби шкіл

Освіту не можна відкласти на потім — діти повинні повноцінно навчатися навіть під час війни. Такої думки дотримуються міжнародні донори, які допомагають України відбудовувати школи. А як бути тим закладам освіти, що постраждали менше? Для повернення до очного навчання їм потрібна дуже конкретна технічна допомога та методологічна підтримка. Саме з такими цільовими запитами від окремих шкіл   займається проєкт ГС «Освіторії» — REducation. Як і кому тут допомагають? Які запити вже задовольнили? А які прохання від учителів найбільше розчулили команду проєкту? Читайте в матеріалі.

Вже полегшили навчання 23 тисячам учнів

Десять школярів, від учнів початкової школи до старшокласників, здивовано дивляться на планшети, немов не можуть повірити, що це й справді їм. І лише коли затискують гаджети у руках, задоволено посміхаються. Для цих учнів школи №3 Покровська Донецької області — міста, що не так далеко від фронту, планшети — не розваги чи спілкування. Це перш за все, єдина можливість здобувати якісну освіту. Адже школа працює дистанційно. Та не у всіх є змога приєднатися до занять. До міста евакуювали або самостійно переїхали чи навіть просто прийшли пішки сотні біженців з усього Донбасу, з тимчасово окупованих територій та «гарячих точок». У когось більше немає дому, а в інших — майже зруйноване усе рідне селище. Тож у деяких учнів з числа ВПО майже не було речей, коли вони приїхали до Покровська.

За словами директорки школи Ірини Супрунович, заклад отримав також два ноутбуки, щоб учителі мали змогу надавати якісні освітні послуги. Один із них навіть перешлють евакуйованій вчительці, що продовжує віддалено працювати.

Також 5 ноутбуків за проєктом REducation отримала інші школа Покровська — №2. На думку її керівництва, забезпеченість школи сучасними гаджетами створює умови для навчання кожного учня, «тут і тепер», попри всі обставини.

Схожі історії у 56 шкіл, що отримали допомогу від проєкту. Там навчаються 23 тис. учнів.

Уроки фізкультури після обстрілів

— Коли ми обговорювали з командою результати пілоту REducation, дивувалися, як малі речі іноді мають величезний вплив. А деякі історії просто краяли серце, — згадує очільниця ГС «Освіторія» Зоя Литвин. — Одна з них — запит від прифронтової школи на Сумщині на спортивний інвентар. Навчання у містечку лише дистанційне. Росіяни не залишили у школі взагалі нічого — повикрадали на прощання навіть м’ячі та скакалки! Але вчитель фізкультури з власної ініціативи збирає школярів у вечірній час, щоб вони хоч якось порухалися, пограли, щоб відволікти малих від постійного стресу (є діти, батьки яких на фронті, є й ті, у яких вже немає батьків). Спортивний зал — єдине місце, де діти можуть збиратися наживо. Дуже хочеться обійняти того вчителя фізкультури…

І такі історії не поодинокі: інший вчитель надіслав нам фото імпровізованого м’яча, яким їм доводиться грати — пакета зі супермаркету, набитого осіннім листям.

Kоли звикаєш працювати з масштабами, то забуваєш, що інколи для щастя потрібно дуже мало: м’яч та скакалка. Бо головне — це надійний і зацікавлений в дітях дорослий поряд. А з матеріальними запитами ми якось розберемось! — каже Зоя Литвин.

Ідея створення невідкладної освітньої допомоги виникла ще у 2022-му, невдовзі після початку повномасштабного російського збройного вторгнення. За словами керівниці проєкту Валерії Москової, він мав «м’який запуск»: як дізнавалися про потреби, допомагали. Наприклад, передавали гаджети, щоб діти не втратили шанс перевірити себе в олімпіаді. Школам, що не мали стабільного покриття інтернет-мережі, передавали роутери та підсилювачі зв’язку, щоб дистанційне навчання не перервалося.

Більшість заявок — з Львівської області

Окрім бажання якнайшвидше допомогти під час війни, команда проєкту ставить перед собою ще одну задачу: за зібраними запитами глибше проаналізувати потреби шкільної спільноти в умовах війни. Це дасть змогу запропонувати якісні рішення для мінімізації освітніх втрат. За час пілотного періоду проаналізовано аж 1223 заявки. До слова, найбільша кількість (105 запитів) — із Львівської області, де багато ВПО. Також найчастіше зверталися з Житомирської, Запорізької, Сумської областей.

— Особисто мене дуже зворушує, як школи турбуються про своїх учнів і педагогів зі статусом ВПО, — ділиться Валерія Москова. — Просять для них планшети чи ноутбуки, адже багато з них їхали з дому майже без нічого. А ще щемить серце, коли думаєш про школи, що зруйновані фізично, але продовжують працювати дистанційно, навчають учнів: як тих, що змогли виїхати на територію України, так і тих, хто перебуває в тимчасовій окупації.

У лютому-березні 2023-го проєкт REducation оголосив збір заявок від навчальних закладів.

Як це працює:

  • школа відправляє заявку «Освіторії», вказує там, серед іншого, проблеми, що спричинені воєнними діями;
  • команда проєкту розглядає запит і надає відповідь щодо можливості його реалізації. Зважає на кількість учнів школи, кількість дітей ВПО, формат навчання і депресивність регіону, хоча все це не є вирішальним, кожен випадок розглядають окремо;
  • шлях реалізації кожного запиту — індивідуальний. Коли його виконано, оформлюють відповідні документи, звітність закладів освіти про отримання і використання допомоги за призначенням.

Генератори, гаджети, тренінги

Як доводить дослідження заявок, найчастіше (у 97% випадків) школи сподіваються на матеріально-технічну допомогу: наприклад, ремонт (відновлення вікон, спортивних зал), закупівля гаджетів для навчання, спортивного інвентарю, обладнання ресурсних кімнат, обладнання класів безпеки (вивчення мінної безпеки, надання мед.допомоги), профільних кабінетів (фізики, хімії, біології).

Загалом на те, щоб задовільнити 56 запитів, витратили понад 3,4 млн грн. Серед найбільших покупок: 6 генераторів, 154 планшети, 80 ноутбуків. Усю техніку та матеріальне забезпечення школам безкоштовно доставляє партнер проєкту «Нова Пошта».

Не менш важливою команда проєкту вважає і методичну допомогу: практичні тренінги з подолання основних освітніх викликів та з психологічної допомоги учням під час війни.

Емоційні відгуки про те, як покращилося життя після різноманітної підтримки приходять з 17 регіонів України! Наприклад, дивом, яке задало тон цьогорічному Святу останнього дзвоника, називають вручення школярам 10 планшетів у Добропільському навчально-виховному комплексі № 4 (Донецька область).

— Наші вчителі готові долати труднощі роботи в умовах війни заради головної мети — не припиняти навчати та виховувати школярів, дати своїм учням основну базу знань та вмінь, забезпечуючи  право дітей на освіту, — говорять представники Селидівської гімназії, що на Донеччині. —  З новими пристроями педагоги роблять онлайн-уроки більш різноманітними та інтерактивними, вдаліше організують освітній процес та комунікацію з учнями. Робота з сучасним обладнанням неймовірно надихає, дарує сили та енергію для нових досягнень.

Швидко, влучно та приносить значні зміни

У одному з найдавніших міст України — Остер, Чернігівська область, діти ВПО, що навчаються у ліцеї №2, отримали планшети.

— Кожен заклад, який постраждав від рашистів, потребує допомоги, — переконані у Гаврилівському ліцеї, що у Херсонській області, куди також доставили планшети.

Завдяки новим потужним генераторам не страшні відключення світла. Зокрема, двом закладам освіти з Дніпропетровської області: ліцею №5 ім. Г.Романової міста Кам’янське та Красівського ліцею з села Новопілля. Останній заклад освіти — опорний для дітей з багатьох сіл. Нині тут роблять усе можливе й неможливе, щоб з першого вересня повернутися до офлайн навчання.

У Огіївському ліцеї з Сахновщини Харківської області вчителі приємно здивовані, що «Освіторія» допомагає в цей складний для нашої держави час, та ще й не обходить увагою навіть малокомплектні сільські школи.

«Як допомога нашого проєкту вплинула на покращення освітнього процесу у вашій школі?» — так звучить одне з запитань опитування, яке через певний проміжок часу провела команда REducation. Освітяни оцінювали результат балами від 1 до 10, де 1 — це зовсім не суттєво, а 10 — максимально. У середньому покращення виявилося суттєвим: на 9,4 бали. А ось терміни реалізації запиту вчителі оцінили аж на 9,9, тобто дуже вчасно та влучно.

Після успішного пілотування проєкт має розвиватися та зростати.

То кого рятує невідкладна освітня допомога? Будь-яку школу, якій реально допомогти відновитися вже зараз. Це може бути і ваш заклад освіти. Звісно, чарівної палички у команди проєкту поки що немає, але шанси на безкоштовну допомогу є в усіх.

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *