Вчитель у ресурсі: як зробити робоче місце здоровим?

Щоб створювати атмосферу, що надихатиме дітей навчатися, вчителі самі мають відчувати внутрішній ресурс та енергію. І тут багато що залежить від робочого місця. Групові чи індивідуальні зустрічі зі психологом, спільні з учнями Дні здоров’я, неформальні поїздки педагогічного колективу — все це практики турботи про здоров’я на робочому місці, які можуть покращити умови праці вчителів та освітян. Підхід «Здорове робоче місце» почав впроваджувати Центр розвитку громадського здоров’я Українського Католицького Університету в межах україно-швейцарського проєкту «Діємо для здоров’я». Його мета підвищувати обізнаність роботодавців та працівників про дієві принципи організації робочого графіка та простору таким чином, щоб зміцнювати здоров’я обох сторін. Зібрали поради у матеріалі.

«Здорове робоче місце»: що це таке і як його створити?

Підхід «здорове робоче місце» передбачає створення середовища, де поєднується комфорт і безпека, забезпечення високої ефективності роботи та збереження фізичного та психічного здоров’я працівника. Це будь-які ініціативи, котрі можуть покращити самопочуття працівників і їхнє здоров’я, зменшити рівень стресу, підвищити задоволення від роботи.

Такі ініціативи мають переваги не лише для працівників, а й для самих організацій: вони допомагають зменшити плинність кадрів, пропуски роботи через хвороби працівників, підвищують продуктивність і покращують моральний стан персоналу.

Приклади заходів із промоції здоров’я на робочому місці

  • уроки та семінари на теми здоров’я: фітнес, харчування, відмова від вживання тютюнових виробів, заняття з управління стресом;
  • програми нормалізації маси тіла, які пропонують консультації та навчання;
  • заняття фізичними вправами;
  • оцінка ергономіки та обладнання;
  • програми вакцинацій;
  • програми підтримки співробітників, що дбають про своє здоров’я;
  • інструменти для скринінгу та раннього виявлення неінфекційних захворювань (НІЗ);
  • електронні розсилки та інформаційні повідомлення щодо здоров’я.

До того ж створюючи здорове робоче місце в освітніх закладах, роботодавці також дбають про популяризацію здорового способу життя та фізичної активності серед школярів.

Що потрібно вчителям: результати дослідження

У межах проєкту «Здорове робоче місце» провели дослідження про потреби, бар’єри і практики працедавців стосовно впровадження підходу здорового робочого місця, у якому взяли участь також 12 освітніх закладів.

За результатами дослідження серед найважливіших аспектів можна виділити такі:

1. Сприятливе соціально-психологічне середовище: дружні, емоційно здорові стосунки в колективі, можливість бути вислуханим і отримати підтримку;

2. Матеріально-технічне забезпечення: достатня кількість і розмір приміщень для роботи, зручні ергономічні меблі, достатньо природного освітлення, облаштована окрема зона відпочинку для працівників, комфортна температура повітря, справна сучасна техніка, окуляри для роботи.

3. Значущість і зростання працівника: спільна ціль для колективу, можливість розпоряджатися часом, вдало спланувати розклад, певна педагогічна свобода для досягнення кращих результатів, відчуття власного впливу, відповідальності, мотивації.

4 способи покращити умови роботи

✅ Безпека

Важливою складовою поняття здорового робочого місця є безпека. Тому в освітніх закладах, де немає достатньо місця в укриттях чи відсутні добре облаштовані укриття, формат навчання є гібридним.

У таких випадках вчителі відчувають додаткове напруження та їм доводиться щоразу балансувати між організацією навчання та піклуванням про безпеку дітей, якщо повітряні тривоги застають їх у школах.

Тож насамперед потрібно докласти максимум зусиль, аби зробити школи безпечними та подбати про надійні й добре облаштовані укриття. Крім того, необхідно досконало розробити розклад на випадок тривог та інших небезпек воєнного часу.

✅ Харчування

Важливим пунктом турботи про здоров’я, який охоплює як вчителів, так і учнів, є доступ до чистої питної води та організація здорового і збалансованого харчування.

Аби учасники освітнього процесу самостійно формували собі корисні обіди і перекуси, вони повинні мати досконало розроблені рекомендації, які б переконували надавати перевагу овочам, фруктам та іншим корисним продуктам харчування.

Ці рекомендації мають працювати системно та в майбутньому можуть стати окремою ініціативою, яка дозволить підвищити рівень знань про здорове харчування та гармонійне проведення обідніх перерв у школах.

До того ж серед учителів існують певні бар’єри щодо відвідування їдалень, де харчуються діти.

✅ Фізична активність і дозвілля

Громадам варто також поміркувати про те, що уроки фізкультури — це лише невелика частина фізичної активності. Спільні спортивні змагання та ігри для вчителів та учнів дозволили б підтримувати баланс між навчанням і рухом та сприяли б формуванню культури, у якій приділяють увагу руху як невід’ємному компоненту здоров’я.

Існує закономірність, що вчителі відчувають виснаження наприкінці навчального року. Тому спільні активності з учнями в позаробочий час — це також можливість змінити погляд на звичні речі та разом відвідати цікаві місця рідного краю, переключитися з навчання на дозвілля тощо.

✅ Здоров’я

Перед початком навчального року всі вчителі та учні зобов’язані пройти планові медичні обстеження. Медогляди важливі як частина турботи про здоров’я та дозволяють виявити і попередити низку захворювань. Ініціативи піклування про власне здоров’я, корисне харчування та активне проведення часу мають бути системними, аби згодом вони стали звичкою, котра формує здоровий спосіб життя.

Поділитися цією статтею

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *