Подолати PISA-шок: 6 завдань, що стоять перед українською школою

Професійна спільнота освітян уже говорить про PISA-шок — більше чверті українських учнів не досягли базового рівня у всіх трьох компетентностях. Для порівняння, у європейських країнах таких дітей приблизно 21 %. Колишня міністр освіти Лілія Гриневич пропонує 6 невідкладних змін, які слід впровадити в українській школі.

Усі говорять про PISA-шок, але ми опинилися у четвертому десятку країн. Україна, беручи участь у PISA вперше, отримала непоганий результат. Для чого нам була PISA? Зараз лунають закиди, мовляв держава витратила великі кошти на це. Сукупні видатки на проведення дослідження — членський внесок та усі інші витрати — це орієнтовно 10 мільйонів гривень. Суттєво підвищити зарплату вчителям на ці гроші неможливо. Натомість, ми отримали неоціненну інформацію у дуже правильний час.

1. Навчити дітей упевненості в собі

Ось нескладне завдання із тестів PISA. На графіку показано середній зріст дівчат та юнаків, по осі абсцис — вік дітей, по осі ординат — їхній зріст. Питання було таким: з’ясуйте, у якому віці дівчата у середньому вищі за хлопців, користуючись графіком. 44 % впорались українських підлітків упоралися із цим завданням. А серед тих, хто не впорався, великий відсоток таких, хто навіть не узявся його зробити — діти просто пропустили завдання. Це означає не лише те, що діти не вміють читати графічну інформацію, а й те, що вони невпевнені у собі. Це повертає нас до цінності НУШ — маємо допомогти дітям здобути впевненість у собі і здатність керувати своїми емоціями.

2. Навчити застосовувати знання у незнайомих ситуаціях

Інше завдання — з математики, що допомагає критично мислити: телерепортер заявив, що із поданої діаграми видно, як стрімко зросла кількість пограбувань цього року у порівнянні із попереднім. На діаграмі справді стовпчик, що позначає поточний рік, значно вищий за той, що позначає попередній. А цифри такі: було 508 пограбувань, а стало 516. Питання: чи правильний висновок, на основі цієї діаграми, зробив телерепортер?

Відповідь треба було аргументувати. 42 % українських підлітків заперечили думці репортера. З них не всі могли аргументувати, чому. Як бачимо, це нескладні завдання, але діти мають проблеми із застосуванням знань до життєвих проблем і ситуацій. Наша система освіти досі вчить відтворювати знання, а не створювати з них щось нове і застосовувати у незнайомих обставинах.

3. Педагоги мають зрозуміти, як навчити більшість

Ми часто пишаємося нашими блискучими математичними школами, діти з яких стають переможцями міжнародних олімпіад і досліджень МАНу. Але PISA показала, що ці перемоги є незначущі в сенсі розбудови країни всією більшістю людей. Ми повинні зрозуміти, як вчити більшість. PISA в Україні охопила 87 % підлітків, вилучені були окуповані території, діти із навчанням мовами національних меншин, окрім російської, та діти із глибокими порушеннями зору і слуху. Тобто, талановитих дітей ніхто спеціально не вилучав. Що ми маємо? Наш найвищий бал з математики на рівні нижче середнього балу в країнах ОЕСР. Нам треба припинити прикриватися перемогами наших олімпіадників, бо країну будує більшість.

4. Не кількість годин, а якість викладання

PISA показала, наскільки наші результати залежать від соціально-економічного рівня родини. За методологією PISA, якщо збільшити години викладання предмета на 1 одиницю, то результати учнів зростуть на 8 балів. А якщо на 1 одиницю збільшити економічно-соціальний статус українців, то результати зростуть на 48 балів. Усі вчителі борються за одне — години викладання і навантаження. А виявляється, що причини значно глибші. PISA оперує поняттям «структурована практика викладання» — це дуже чітко побудований урок, зрозуміла структура, оголошені завдання, діти знають, що вони будуть робити, і у полі зору вчителя усі учні. Дослідження показало, що там, де вчителі рідко використовують структуровану практику викладання, діти впоралися із тестами значно гірше. Отже, треба вдосконалювати методики викладання, підвищувати кваліфікацію вчителів-предметників.

5. Підтримувати слабких учнів

Математика — предмет, що базується на надбудові попередніх знань. Що відбувається із дитиною, яка пропустила уроки або не зрозуміла тему? Якщо це учень із родини з високим соціально-економічним статусом, то батьки допомагають йому через індивідуальне репетиторство або курси. Таким чином, дитина надолужує прогалину. Якщо це дитина із родини з низьким економічним статусом, вона не отримує такої підтримки від батьків, не має індивідуальних занять. Вона приходить у клас і уже не розуміє, що відбувається на уроці.

6. Готуватися до PISA 2021

У 2021 році Україна писатиме комп’ютеризований варіант тестування PISA. Маємо зрозуміти, наскільки володіння комп’ютером впливатиме на результати учнів — важливо отримати окремі показники можливої похибки. Наше домашнє завдання — інфраструктура: розвинути за ці 2 роки мережу екзаменаційних центрів, що матимуть стандартне обладнання для тестування. Щоб усі учні і педагоги перебували у рівних умовах на момент проведення дослідження.

Источник: www.osvitoria.media

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *